Contactloos betalen is snel populair geworden. Bijna vier op de vijf pinbetalingen verloopt contactloos. Dat is hygiënisch en bovendien vergoedt de bank de schade bij eventueel misbruik. Toch moet je ook zelf blijven opletten.
U leest een gratis artikel uit Plus Magazine.
Op Plusonline.nl bieden we iedereen de kans gratis kennis te maken met Plus Magazine. Hét maandblad bomvol informatie en inspiratie. Maar deze artikelen, dossiers en columns maken kost veel tijd en geld. Wilt u meer? Overweeg dan ook een abonnement op Plus Magazine.
Door het coronavirus heeft het aantal contactloze betalingen een enorme vlucht genomen. Want door de pinpas tegen de betaalautomaat aan te houden in plaats van hem erin te steken, is het bij kleine bedragen niet meer nodig een pincode in te toetsen.
Dat betekent minder risico om via de vingers virussen te verspreiden. Tot half maart kon je tot €25 per keer contactloos betalen. Nu is dat tijdelijk maximaal €50 per keer, zodat we de pincode minder vaak hoeven in te voeren. Bij meer dan €100 op één dag contactloos betalen, vraagt de betaalautomaat wel om een pincode. Zo kan een pinpasdief niet meer dan €100 buitmaken. Consumenten hebben goed geluisterd naar het advies om zoveel mogelijk contactloos te betalen. In ruim een maand tijd steeg het aandeel contactloze betalingen met 13 procent tot 78 procent. Contactloos betalen kan op verschillende manieren.
Met een pinpas
Bij een nieuwe pas staat contactloos betalen standaard ‘aan’ zodra je één keer met pincode een betaling hebt gedaan. Ook met de meeste creditcards kun je contactloos betalen. Dat kun je zien aan het logo met vier boogjes. Hetzelfde logo staat ook op betaalautomaten die geschikt zijn voor contactloze betalingen. Om contactloos te kunnen betalen, moet de pinpas dicht bij de betaalautomaat zijn, minder dan 10 centimeter. Als een contactloze betaling is geslaagd, hoor je drie piepjes.
Met een smartphone
Betalen met een smartphone is nog hygiënischer. Mocht het nodig zijn de pincode in te toetsen, dan gebeurt dat namelijk ook op de telefoon. Door de app zo in te stellen dat er altijd een pincode nodig is voor een betaling, ook binnen de limiet van €50, kun je ook het veiligheidsrisico tot een minimum beperken.
Met een Androidtelefoon is contactloos betalen mogelijk bij ING, Rabobank (ook met de creditcard) en ASN Bank. Bij deze banken is dat vooralsnog gratis, net als bij SNS en Regiobank.
Voor mobiel betalen is een telefoon met NFC een vereiste. Dat is een chip die op korte afstand contact maakt met de betaalautomaat. De meeste wat nieuwere telefoons hebben zo’n chip, net als de meeste smartwatches. Meestal is ook een speciale app van de bank voor mobiel betalen nodig. Als je de gratis app van de bank installeert en activeert, kun je contactloos betalen door de telefoon (of smartwatch) vlak bij een betaalautomaat te houden.
Met een iPhone is Apple Pay de standaardmethode om contactloos te betalen. Dat kan bij ING, Rabo-bank en ABN AMRO en creditcards komen daar waarschijnlijk binnenkort bij. Via de app voor mobiel bankieren kun je een betaalpas toevoegen aan je Apple Wallet. Vervolgens kun je betalen door de iPhone dicht bij een betaal- automaat te houden. Bij Apple Pay moet je een betaling altijd bevestigen met gezichtsherkenning (Face ID), vingerafdruk (Touch ID) of cijfercode. Daarom gelden voor Apple Pay niet de limieten voor contactloos betalen, maar bijvoorbeeld de standaard paslimiet van €2500 of €5000. Deze limiet verschilt per bank.
Metalen houder
Contactloos betalen is net zo veilig als betalen met een pincode. Veiliger eigenlijk, omdat niemand de pincode kan afkijken. In theorie is het mogelijk dat dieven de betaalgegevens uitlezen, maar daarmee kunnen ze nog geen betaling doen.
Om het risico op onbedoelde betalingen helemaal uit te sluiten, kun je het pasje ook bewaren in een metalen houder. Dan kan het geen contact maken met een betaalautomaat. Wie helemaal niet contact- loos wil betalen, kan deze mogelijkheid ook blokkeren of de bank vragen om een pas waarmee contactloos betalen niet kan.
Maar wat nu als een pinpas, telefoon of smartwatch wordt gestolen? Of als je hem verliest? Geef dit zo snel mogelijk door aan de bank, zodat die de pas of de mobiele betaalmogelijkheid kan blokkeren. Is er toch zonder pincode mee betaald? Dan vergoedt de bank de schade. Alleen als iemand zich met opzet laat bestelen of erg slordig is omgesprongen met zijn bankpas of telefoon, mag de bank een vergoeding weigeren.
Pas op voor bedriegers
Helaas brengt iedere verandering in het betalingsverkeer criminelen op verkeerde ideeën. Ze sturen bijvoorbeeld mails of sms-berichten rond over een nieuwe betaalpas, waarmee klanten veiliger kunnen betalen. Of beweren dat voor contactloos betalen een nieuwe pas nodig is. Of dat je een antibacteriële betaalpas, nieuwe digipas of NFC-2 creditcard moet aanvragen. Of dat je betaalrekening in quarantaine is geplaatst.
Allemaal onzin. Deze berichten zijn alleen bedoeld om inloggegevens te stelen, ook wel phishing genoemd. Als je klikt op de link in een dergelijke mail, dan lijkt het alsof je naar de officiële pagina van de bank gaat, maar in werkelijkheid is het een nepwebsite.
Een phishingbericht is heel moeilijk van een echt bericht te onderscheiden, want de afzenders misbruiken het logo en de huisstijl van de bank. Toch kun je nattigheid voelen als je de volgende kenmerken tegenkomt:
- Bangmakerij: over een paar dagen wordt de pas onbruikbaar.
- Urgentie: te laat in actie komen kost geld of heeft een geblokkeerde rekening tot gevolg.
- Vreemd verzoek: stuur de bankpas op of vul de pincode in.
Klik nooit op de link in een phishingbericht en vul geen bankgegevens of pincode in. Stuur ook nooit een bankpas op. Gooi het bericht weg. Bij twijfel of het bericht misschien toch van de bank komt, is het verstandig contact op te nemen met de bank.
Kijk voor meer informatie op www.veiligbankieren.nl