Leuk product online gezien bij een webwinkel? Let dan goed op dat je niet per ongeluk bij een dropshipper koopt. Je bent dan extra duur uit en het kost je je consumentenrechten.
Op internet iets kopen bij een webwinkel is populairder dan ooit. Geen wonder, want het werkt heel makkelijk en de prijzen zijn vaak ook prima. Het wordt al wat lastiger als je een product in een buitenlandse winkel koopt, in het bijzonder in Azië. De kwaliteit is dan lang niet altijd om over naar huis te schrijven en ruilen of terugsturen valt niet mee. Nog veel voorzichtiger moet je zijn als je iets koopt bij een zogenaamde dropshipper.
Wat is dropshipping?
De Engelse term dropshipping staat voor het verkopen van producten in een webwinkel zonder een eigen voorraad te hebben. Waar gewone webwinkels een eigen voorraadopslag hebben, van waaruit ze hun aangeboden producten versturen, bieden dropshipwinkels producten aan die direct van de leverancier komen. Ze zijn zo een tussenpersoon en hebben geen eigen voorraad nodig. Nogal wat beginnende webwinkels doen vaak aan dropshipping, omdat ze op die manier veel geld kunnen besparen bij het runnen van het bedrijf. Voor jou als consument is dit meestal een stuk minder positief om verschillende redenen. Dropshipping is overigens niet illegaal, mits de winkels zich binnen de EU aan de consumentenwetten houden. Daar wringt in de praktijk helaas de schoen.
Extra duur
Wanneer je zonder het door te hebben iets koopt bij een dropshipzaak kan dat nogal wat nadelen hebben. In de eerste plaats zijn de prijzen voor de producten vaak een stuk hoger dan bij andere webwinkels. Dat kan rustig oplopen tot wel vijf keer de oorspronkelijke adviesprijs. Helemaal bont maken veel Aziatische dropshippers het. Die bieden geen producten aan die van een leverancier afkomen, maar bestellen ze gewoon doodleuk voor weinig geld bij goedkope en bekende Chinese webwinkels als Aliexpress en Temu en verkopen ze dan veel duurder door.
Extra lang
Behalve dat je meestal veel duurder uit bent bij dropshippers krijg je ook te maken met andere haken en ogen. Het kan bijvoorbeeld wekenlang duren voordat je je bestelde product in huis hebt. Dat is op zich vrij normaal als je bij gewone webwinkels in het buitenland, zeker Azië, iets bestelt. Maar ook bij Europese dropshipwinkels, zelfs in Nederland, kun je vaak rekenen op lange wachttijden. Omdat deze winkels geen eigen voorraad hebben, moeten producten eerst nog bij de leverancier besteld worden. Aangezien heel wat leveranciers zich in Aziatische landen, zoals China, bevinden, zit hier een lange levertijd aan vast. Dropshipwinkels proberen dit te verbergen door verhullend taalgebruik. Er staat dan op de website: vandaag besteld, morgen verzonden. Dat is geen leugen, maar houdt niet in dat je het product morgen of overmorgen al in huis hebt. Bij gewone webwinkels zie je duidelijk vermeld staan wanneer je het gekochte item in huis kan verwachten. Zoals: voor 14.00 uur besteld, morgen in huis.
Rechten tot aan de deur
Naast te dure producten en lange levertijden bij dropshippers is een ander euvel het gebrek aan consumentenservice en -rechten. Sowieso loop je bij iets online kopen buiten de EU al risico’s, omdat daar de consumentenrechten waar je aan gewend bent niet worden gehandhaafd. Denk dan aan kosteloos ruilen binnen een bepaalde proefperiode en garantie.
Bij dropshipwinkels kun je nog op minder service en rechten rekenen. Zelfs binnen de EU wordt door dropshippers vaak de hand gelicht met allerlei consumentenwetten. Dat is heel vervelend voor jou als klant, omdat je in eerste instantie van de webwinkel afhankelijk bent voor het retourneren, inruilen en de garantie.
Herkennen is beter dan genezen
Dropshippers kun je overal tegenkomen op internet en het is lang niet altijd makkelijk ze direct te herkennen. Deze webwinkels lijken op het eerste gezicht legitiem, omdat ze net zo werken als gewone webwinkels, algemene voorwaarden hebben en je kan betalen met bekende middelen als iDEAL en creditcards.
Sociale media zijn een populaire plek voor dropshippers om te adverteren met koopjes die geen koopjes zijn. Gelukkig wordt er soms wel op geattendeerd door andere gebruikers. Bijvoorbeeld op X/Twitter wordt er soms een community note (gemeenschapsbericht) bij een advertentie van een dropshipper gezet als waarschuwing.
Desondanks is het belangrijk op de sites van webwinkels zelf naar tekenen van dropshipping te kijken. Zo zijn de contactmogelijkheden vaak heel beperkt. Er is geen adres, geen telefoonnummer en soms ook geen echt Kamer van Koophandel-nummer bij Nederlandse bedrijven. Dat laatste kun je controleren op de website www.kvk.nl Meestal ontbreekt ook een adres voor retour zenden van een product of is dit een adres in een land ver weg. Er wordt vaag gedaan over de retourkosten en over garantie. Daarnaast ontbreekt ook bijna altijd een keurmerk voor webwinkels, zoals Thuiswinkel Waarborg. Als het keurmerk er wel staat, is het namaak en is de winkel niet ingeschreven. Dit kun je controleren op de website bij het keurmerk.
Tot slot kan Google je vriend zijn bij dropshipping. Waar de product- en winkelrecensies op de dropshipsite altijd positief -en namaak- zijn, kun je betere en echte reviews krijgen door te zoeken op de naam van de winkel met Google. Het helpt ook als je eens met Google zoekt op de naam van het product dat je wilt kopen. Je krijgt dan een overzicht met hetzelfde product in andere winkels, voor vaak een veel lagere prijs.