Misleidende aftelklokjes aangepakt

Countdowntimer
Getty Images

Webshops zetten naast een aanbieding vaak een klokje dat aftelt. Als de tijd om is, zou de aanbieding niet meer geldig zijn. Bij enkele tientallen webshops klopt dat niet. De aanbiedingen blijven daar staan. Met het aftelklokje worden consumenten onder druk gezet om sneller te beslissen over een aankoop. Dat is misleiding en dat is verboden.

Dit meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) na een geautomatiseerde controle van duizenden webshops. Het gaat om webwinkels die zich richten op Nederlandse consumenten. In het onderzoek vond de ACM honderden aftelklokjes, ook wel countdowntimers genoemd. Het gebruik van deze timers is niet verboden, maar de gegevens moeten dan wel kloppen. In 41 gevallen heeft de ACM gezien dat het aanbod na afloop van de timer nog gewoon voor dezelfde prijs beschikbaar was, of dat er een nieuwe timer startte met hetzelfde of zelfs een beter aanbod. Dat mag niet.

Dit geautomatiseerde onderzoek is sinds kort mogelijk. Met dit onderzoek kan de ACM snel ontdekken of webshops misleidende technieken gebruiken en kan de ACM effectiever handhaven.

Bron: ACM

Auteur