Moet ik de webwinkel mijn geboortedatum geven?

Getty Images

Het gebeurt nog steeds dat een klant bij sommige webwinkels verplicht is zijn geboortedatum in te vullen bij een bestelling. Webwinkels willen dit blijkbaar graag weten, maar of ze dat mogen verplichten, hangt af van de reden.

Dat meldt Thuiswinkel.org. In de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) is geregeld hoe organisatie met persoonsgegevens moeten omgaan. Uitgangspunt is dat webshops en andere organisaties geen persoonsgegevens mogen verwerken die ze niet nodig hebben. Een webshop mag dan ook alleen om een geboortedatum vragen als daar een gegronde reden voor is. De winkel moet de klant hierover informeren in het privacy statement.

Een voorbeeld van een gegronde reden is als een klant achteraf wil betalen en de webshop vooraf een kredietcheck wil uitvoeren. Ook kan een webwinkel vooraf een BKR-registratiecheck willen uitvoeren. Ook het afsluiten van een auto- of zorgverzekering is een gegronde reden voor de verzekeraar om naar de geboortedatum te vragen. Mochten er wettelijke leeftijdsgrenzen zijn, zoals bij de verkoop van alcohol, dan is de webshop wettelijk verplicht te weten hoe oud de klant is.

In de meeste gevallen is het niet nodig dat een webshop de geboortedatum weet. Gebeurt het toch, kijk dan in het privacy statement of dit terecht is.

Bron: Thuiswinkel

Auteur