Tegenwoordig lijkt het online iedere dag wel sale te zijn. De ene na de andere korting komt voorbij, maar hoe gaan we hier mee om? Vooral jonge vrouwen lijken een gat in hun hand te hebben, oudere dames zijn voorzichtiger met geld uitgeven. Dat blijkt uit onderzoek van Acties.nl
Twintig procent van de Nederlandse vrouwen geeft meer geld uit aan online shoppen dan zij eigenlijk zouden willen. Dat blijkt uit onderzoek van Acties.nl. Het onderzoek werd gehouden onder 1090 Nederlanders, uitgevoerd door Panelwizard.
Vier op de tien vrouwen tot veertig jaar heeft weleens iets online besteld terwijl zij daar eigenlijk geen geld voor hadden. Van alle deelnemende vrouwen heeft gemiddeld 21 procent dit ooit gedaan. Opvallend is dat mannen maar 16 procent meer uitgeeft aan online shoppen dan ze eigenlijk zouden willen en 14 procent weleens iets bestelt terwijl ze er eigenlijk geen geld voor hebben.
Uit het onderzoek blijkt verder vooral vrouwen van 50+ minder vaak online winkelen met geld dat ze niet hebben dan hun jongere seksegenoten. Slechts 14% van de vijftigers en 8% van de dames in de zestig geeft meer uit dan ze vooraf hadden gepland, en slechts 14% (50-59) en 5% (60+) koopt spullen waar ze geen geld voor had, dus op krediet. Als het gaat om ‘’onzinnige aankopen’’ - dus producten bestellen die je eigenlijk niet nodig hebt - blijkt wel dat vrouwen van 40-49 nét iets minder vaak de knip trekken dan vijftigers: 48% tegen 50%. Bij de mannen ligt dat anders: 40-49 haalt de 52% (de enige leeftijdscategorie waarin mannen slechter scoren dan vrouwen!) maar bij 50-59 slechts 37%. Van dames én heren boven de 60 koopt slechts 25% wel eens een overbodig product.
- Acties.nl/onderzoek