Millennials (25 tot 35 jarigen) hebben aanzienlijk vaker dan andere Nederlanders iets besteld bij een frauduleuze webshop. Bij millennials is het een op de acht, gemiddeld is het een op de dertien. Vijftigplussers zijn gemiddeld juist minder vaak slachtoffer.
Dat blijkt uit een onderzoek van betaaldienstverlener ICS. Gedupeerden van webshopfraude komen er vaak pas achter op het moment dat ze niets geleverd krijgen (68 procent) of wanneer de klantenservice niet bestaat of onbereikbaar is (25 procent).
De helft van de gedupeerden heeft het aankoopbedrag nooit terugontvangen. Bij een betaling via de bank is de koper zijn geld kwijt. Bij een betaling met een creditcard is er een vangnet. Als de bestelling niet wordt geleverd en de verkoper wil geen geld teruggeven, krijgt de koper het geld terug van de creditcardmaatschappij.
Webshop herkennen
Veel Nederlanders hebben moeite een valse webshop te herkennen. Zo konden in het ICS-onderzoek twee op de drie Nederlanders een nep-webshop van een bekend sportmerk niet onderscheiden van de echte.
Op de internetsite van ICS staat een filmpje over een nep-webshop. Het is een reconstructie van een waargebeurde zaak en het toont wat fraudebestrijders doen om fraude te voorkomen en te bestrijden.