De Fraudehelpdesk waarschuwt voor een nieuwe truc van fraudeurs. In een valse e-mail wordt gevraagd uw bankpas terug te sturen naar de bank.
Ondanks dat fraude in het betalingsverkeer de laatste jaren is gedaald, blijven daders creatief. Ze komen regelmatig met nieuwe trucs om mensen geld afhandig te maken.
Nu gaat het om een e-mail waarin de consument wordt gevraagd om de bankpas op te sturen. Er zou 'iets gaan veranderen' met de pas of deze zou verlopen zijn. De ontvanger vult zijn of haar gegevens in op een online formulier.
Vervolgens worden instructies gegeven voor het opsturen van de bankpas. Met die informatie en de pincode kunnen de frauders eenvoudig aan geld komen. Banken vragen echter nooit om een (verlopen) bankpas terug te sturen. Deze mag gewoon vernietigd worden.
De Fraudehelpdesk ontving negentig meldingen binnen drie dagen. Ook de Rabobank, SNS en ABN Amro kregen berichten van hun klanten.
PlusOnline schreef eerder dat slachtoffers van bepaalde fraudevormen zelf voor de schade opdraaien. Lees tips en meer informatie rondom internetfraude.
- fraudehelpdesk