Pas op, telefoontje namens de bank na valse e-mail

Geld overmaken
Getty Images

Onlangs ontving de Fraudehelpdesk een hoog aantal meldingen over frauduleuze e-mails, zogenaamd uit naam van diverse overheidsorganisaties (KvK, MijnOverheid, etc). Er wordt gevraagd op een link te klikken en persoonlijke gegevens in te vullen. Vervolgens wordt u gebeld door een crimineel.

Mensen die hun persoonlijke gegevens hebben ingevuld, worden vervolgens benaderd door de desbetreffende instantie of “een medewerker van de bank”. De bank geeft aan dat zij bellen naar aanleiding van  de valse mail waar men zojuist op gereageerd heeft.

De oplichters suggereren dat u uw geld zelf moet ‘veiligstellen’ in verband met een digitale bedreiging of fraude. Al het geld moet zo snel mogelijk worden overgemaakt naar rekeningnummers die de oplichter doorgeeft. Het zou gaan om een ‘kluisrekening’, een ‘veilige rekening’ of een variant daarop. Uiteraard is het een kletsverhaal: die bankrekening is de persoonlijke bankrekening van de oplichter.

De bank belt u nooit met dit soort verzoeken!

Dit is echt niet mogelijk. Uw bank zal u nóóit via telefoon, sms of e-mail benaderen met het verzoek geld over te boeken of uw inloggegevens of pincode te delen. ‘Kluisrekeningen’ of ‘veilige rekeningen’ bestaan niet.

Ook zal een echte bank u nooit verzoeken uw bankpas op te sturen of mee te geven. Als de bank denkt dat fraudeurs toegang hebben gekregen tot uw bankrekening, zullen zij die rekening blokkeren en contact met u zoeken.

Maak dus nooit op basis van een telefoontje of tekstbericht geld over!

Twijfelt u? Bel dan zelf met uw bank, via het telefoonnummer dat u opzoekt op de website van de bank.

Krijgt u ook zo'n mail of telefoontje? Meld dit dan bij de Fraudehelpdesk.

Auteur