Daten via de digitale snelweg is tegenwoordig net zo normaal als de traditionele wijze. Dan is het natuurlijk belangrijk dat je gegevens op een zorgvuldige manier worden verwerkt. Maar gebeurt dat ook? De Consumentenbond zocht het uit.
Onderzoek van de Consumentenbond toont aan dat de privacy herhaaldelijk op twee manieren wordt geschonden. Ten eerste is gebleken dat er vaak geen overeenstemming is tussen de privacyverklaringen van de sites en de werkelijkheid. "Bij negen van de tien sites is de privacyverklaring niet op orde. Ze zijn niet compleet genoeg en het is onduidelijk welke persoonlijke gegevens worden verzameld," aldus Babs van der Staak van de Consumentenbond.
Ook wordt er klik- en surfgedrag doorgegeven aan derden. Van der Staak: "De helft van de sites plaatst al cookies nog voor je ook maar iets hebt kunnen accepteren. Dan zijn bij allerlei advertentienetwerken jouw gegevens al bekend." Data doorgeven zonder toestemming is echter wettelijk verboden.
Gevoelige informatie
Verder tonen de datingsites 50plusmatch, Happn, Paiq, Parship en Tinder al advertentiecookies van Google en Facebook voordat daar toestemming voor wordt gegeven. Dit leidt ertoe dat er ongevraagd klik- en surfgedrag aan derden, zoals commerciële partijen, wordt doorgegeven. Er is dus een grote kans dat er advertenties in beeld verschijnen van andere datingsites, nadat je een datingsite hebt bezocht. De Consumentenbond spreekt daar zijn zorgen over uit. Van der Staak: "Als je online zoekt naar schoenen of een vakantie, krijg je vaak wekenlang nog allerlei aanbiedingen. Nu krijg je dat voor datingsites. Dat is gevoelige informatie. Dat het steeds normaler geworden is om online te daten, wil niet zeggen dat je dat aan de grote klok wilt hangen."
Het onderzoek werd gehouden onder 700 ervaringsdeskundigen van de datingsites Badoo, e-matchting, Happn, Lexa, Paiq, Parship, Pepper, Relatieplanet, Tinder en 50plusmatch. 29% van hen kreeg een relatie.
Dit is waar je op moet letten bij online romantiek.
Bron: EenVandaag