Regels worden strenger voor webshops en social media

Online veiligheid
Getty Images

Sinds het begin van de COVID-crisis heeft cybercriminaliteit een vlucht genomen. Daarom gelden er sinds afgelopen vrijdag strengere regels voor webshops en social media.

Dankzij de nieuwe regels moeten malafide verkopers makkelijk opgespoord worden, onwenselijke advertenties verdwijnen en mensen minder last hebben van wat de Europese Unie typeert als 'nepnieuws'. Het is een regelgeving die over de hele EU wordt uitgerold. Het idee is dat deze regelgeving gebruikers 'een sterkere rechtspositie' zal geven. 

Nederland heeft er bijvoorbeeld voor gepleit dat grote webshops als Bol.com moeten openbaren welke bedrijven er via de webshop allemaal producten verkopen. Zo kan de politie kwaadwillende handelaren makkelijker opsporen.

Ook moet het vanaf nu makkelijker worden uw eigen account en bijbehorende persoonlijke informatie te verwijderen bij webshops en social media. Klachten indienen moet ook makkelijker gaan.

Concrete stappen

Online platforms moeten vanaf nu duidelijk maken hoeveel actieve gebruikers ze hebben, zodat de Europese Commissie de grootste diensten eruit kan filteren. Die krijgen dan vanaf de zomer meer verplichtingen: ze moeten bijvoorbeeld jaarlijks beoordelen wat de risico’s van hun handel en diensten zijn.

De nieuwe Europese regels moeten mensen (volgens de EU zelf althans) beter gaan beschermen tegen ongewenste advertenties en 'nepnieuws'.  Het wordt vanaf nu verboden om reclame te personaliseren op basis van geloofsvoorkeuren of seksuele geaardheid. Als je op Facebook aangeeft homoseksueel te zijn, zal je bijvoorbeeld geen aanbiedingen meer krijgen voor afgeprijsde regenboogvlaggen. Minderjarigen worden ook strenger beschermd tegen ongepaste reclame. Ook zal harder worden opgetreden tegen wat de EU 'desinformatie en nepnieuws' noemt. Volgens de EU hebben bedrijven ook een 'verantwoordelijkheid om de risico's voor samenleving en democratie te verminderen.' 

Stenger optreden

Online platformen en zoekmachines moeten daarnaast strenger optreden tegen desinformatie en 'nepnieuws'. Zij krijgen een verantwoordelijkheid om de risico’s voor de samenleving en democratie te verminderen. Het gaat dan bijvoorbeeld om zogenaamde deepfakes, bewerkte video's waarin mensen dingen lijken te zeggen die ze in werkelijkheid nooit hebben uitgesproken. Ook moet het veel duidelijker worden wie er achter politieke advertenties zit. Verder moeten onderzoekers meer inzicht krijgen in data van platforms, bijvoorbeeld om de werking van achterliggende algoritmes beter te begrijpen.

De handhaving van alle nieuwe regels wordt door de bedrijven zelf betaald via een nieuwe heffing. Binnen een jaar zouden alle bedrijven aan deze regels moeten voldoen. De boetes kunnen oplopen tot 6 procent van de wereldwijde jaarlijkse omzet van het bedrijf.

Auteur