Vijf tips voor slimmer zoeken op internet

Oudere vrouw zit op het internet
Getty Images

Een zoekmachine is bijna onmisbaar als je iets wilt vinden op internet. Maar helaas bieden de gevonden resultaten soms niet waar je naar zoekt. Daarom geeft Plus een aantal tips om slimmer te zoeken en vinden op internet.

Meer dan een miljard

Ooit was het vrij makkelijk een website over een bepaald onderwerp op internet te vinden. Simpelweg omdat er niet zoveel websites waren. Tegenwoordig zijn er meer dan een miljard sites. Dat zorgt ervoor dat je door de enorme hoeveelheid bomen het bos niet meer ziet. Als je gewoon een paar trefwoorden typt in een zoekmachine als Google, krijg je daarom vaak duizenden websites gepresenteerd. Je moet dan maar hopen dat je daartussen een site vindt die de gewenste informatie voor je heeft.

Dat kan beter met de onderstaande tips. Ze zijn in de eerste plaats gericht op Google, maar ook grotendeels bruikbaar in andere zoekmachines, als www.bing.nl, www.duckduckgo.nl en https://search.brave.com  

Tip 1: Bedenk een goede beschrijving

Voordat je wat snel bedachte trefwoorden intypt om te zoeken in Google: denk eerst even wat extra na over waar je meer over wilt vinden. Die details neem je vervolgens mee bij het zoeken. Als je bijvoorbeeld een tweedehands e-bike wilt kopen, is het niet alleen belangrijk dat je zoekt op de term e-bike, maar ook op tweedehands. Des te meer details je meegeeft bij de trefwoorden, des te beter op maat de zoekresultaten zijn. Heb je het gewenste merk van een e-bike al in je hoofd -zoals een Sparta- dan typ je dat ook als trefwoord in het zoekvak. Extra details als type, bouwjaar en prijs geven een nog beter resultaat. Bijvoorbeeld: tweedehands e-bike Sparta 2021

Tip 2: Geef de juiste zoekoperators op

Hoe je trefwoorden opgeeft in Google heeft veel invloed op de gevonden resultaten. Normaal is de volgorde van de woorden in het zoekvak niet van belang. Google beschouwt standaard losse trefwoorden achter elkaar als een zoekopdracht op woord 1 en woord 2 en woord 3, enzovoort. Dus bij tweedehands e-bike Sparta wordt gezocht naar websites waarop alle drie deze woorden voorkomen. Zo’n en tussen de woorden wordt een zoekoperator genoemd. Je geeft dit weer met een plusteken + direct voor het woord. Bijvoorbeeld: +tweedehands +e-bike +Sparta Als je merkt dat Google bepaalde trefwoorden niet meeneemt, kun je voor de zekerheid een + voor de trefwoorden zetten.

Als je zoekt naar informatie over woord 1 of woord 2 of woord 3, gebruik je ‘of’ als zoekoperator. Je zet dan OR tussen de woorden. Bijvoorbeeld tweedehands OR e-bike OR Sparta. Je krijgt dan wel extra veel gevonden websites.

Om een bepaald zoekwoord uit te sluiten, plaats je er een minteken - direct voor. Dat is handig als je zoekt op een woord met meerdere betekenissen. Je wilt bijvoorbeeld geen Rotterdamse voetbalclub terwijl je zoekt naar het merk e-bike. Je geeft dan op: sparta -voetbalclub.

Soms is het handiger te zoeken op een zin in plaats van losse woorden. Zoals wanneer je de betekenis van een bepaald gezegde wilt weten. In dat geval plaats je de hele tekst tussen dubbele aanhalingstekens. Bijvoorbeeld: “de appel valt niet ver van de boom”. Nou is Google wel een stukje slimmer geworden de laatste jaren, dus gezegdes of andere uitdrukkingen worden vaak al wel herkend zonder aanhalingstekens. De zoekresultaten worden dan daarop aangepast. Bij andere teksten, zoals een zin uit een songtekst, kan het toch verstandig zijn die tussen aanhalingstekens te plaatsen.

Met de onderstaande opties kun je ook nog gerichter zoeken in Google:

  • Zoeken naar een onbekend woord in een zin: “zoals het … thuis tikt, tikt het nergens”
  • Zoeken tussen twee getallen, zoals een prijs: e-bike €500..€1000 
  • Zoeken op sociale media, bijvoorbeeld Sparta op Twitter: sparta Twitter

Hoe je ook zoekt: zoekmachines negeren gewoonlijk het verschil tussen hoofd- en kleine letters.

Tip 3: Kies een categorie

Standaard geeft Google de zoekresultaten weer in de categorie Alle. Dat betekent dat je alles in een lange lijst ziet, of het nou gaat om websites die voldoen aan je trefwoorden, of afbeeldingen, video’s, nieuws en winkels. Om wat beter overzicht te krijgen, kies je een categorie boven de zoekresultaten, direct onder het zoekvak. Dat kan erg handig zijn als je alleen nieuws wilt zien of alleen maar afbeeldingen. Welke categorieën hier staan is afhankelijk van waar je op zocht.

Als je op zoek bent naar iets om te kopen, zoals een e-bike, kan de categorie Producten uitkomst bieden. Je ziet dan een overzicht met winkels waar je het product kan kopen, plus de bijbehorende prijs. Zo kun je prima prijzen vergelijken en een stuk goedkoper uit zijn.

Tip 4: Zoek eens geavanceerd

Als je nog teveel resultaten krijgt die niet zijn waar je naar zoekt, gebruik dan eens de geavanceerde opties. Daarmee zoek je nog gerichter naar een onderwerp. Je opent geavanceerd zoeken nadat je al gezocht hebt, door te klikken op Tools en vervolgens Geavanceerd zoeken. Je krijgt dan de mogelijkheid om extra instellingen als taal, regio en bestandstype op te geven. De laatste optie is vooral belangrijk als je zoekt naar specifieke bestanden zoals pdf’s. Neem de instelling Gebruiksrechten eventueel mee om te controleren of je afbeeldingen en video’s zonder copyrightproblemen kan gebruiken.

Tip 5: Let op de zoekresultaten

Als je een overzicht krijgt met de resultaten voor je zoekvraag, moet je er wel rekening mee houden dat er bovenaan -en soms ook onderaan- gesponsorde websites staan. Deze websites hebben betaald om in de zoekresultaten te verschijnen, op basis van bepaalde zoektermen. Heb je bijvoorbeeld gezocht op e-bikes, dan verschijnen automatisch websites van e-bikeproducenten en -winkels. Je herkent ze aan de tekst Gesponsord. Het kan natuurlijk handig zijn meteen een winkel te vinden om een e-bike te kopen, maar dit zijn niet per se de beste resultaten voor jouw zoekopdracht.
Onder de gesponsorde websites staan andere websites die met je zoektermen te maken hebben. Dat hoeven ook niet altijd de beste resultaten te zijn. Het kan daarom ook geen kwaad om door verschillende pagina’s met zoekresultaten te bladeren om te kijken wat er zoal gevonden is. Soms staan er betere resultaten wat lager in het overzicht. Zijn de gevonden websites niet waar je naar zocht, pas dan eens je zoektermen aan voor een beter resultaat.

Op de eerste pagina met gevonden resultaten staat ook vaak een sectie met de kop Meer om te vragen. Dit is een overzichtje met veel gestelde vragen in Google over jouw zoektermen. Als je op een vraag klikt, zie je het bijbehorende antwoord. Dat kan handig zijn, maar hou er wel rekening mee dat lang niet alle antwoorden even objectief of betrouwbaar zijn. Ze zijn afkomstig uit slechts een bron. Als je bijvoorbeeld klikt op een vraag als ‘Wat is de beste e-bike van Nederland’, is het antwoord soms een specifiek merk… afkomstig van de website van dat merk.

Bonustip

Je kan sommige tips voor het zoeken met zoekmachines ook gebruiken bij zoekvakken op andere websites, zoals van PlusOnline. Daar kun je bijvoorbeeld operators als + en - meenemen om betere zoekresultaten te krijgen. Dat werkt onder andere zo omdat deze websites vaak zoeksoftware gebruiken van bekende zoekmachines als Google.
 

Auteur