Wat gebeurt er met je sociale media als je er niet meer bent?

Getty Images

Facebook, Instagram, LinkedIn. Veel mensen hebben tegenwoordig ook een leven online. Maar wat gebeurt daarmee als iemand overlijdt?

Vooruit denken

Zaken goed regelen voor wanneer je overlijdt is belangrijk. De meeste mensen denken daar wel over na. Hoe wil je je uitvaart het liefst hebben? Naar wie gaat de erfenis? Wie handelt eventueel de financiële zaken af?

Maar nu we een deel van ons leven op internet met sociale media doorbrengen, is het ook verstandig na te denken over hoe je dat goed afhandelt. Als niemand ingrijpt na het overlijden, blijven alle sociale media accounts van iemand gewoon bestaan en actief. Dat betekent niet alleen dat je persoonlijke gegevens en foto’s nog jarenlang op internet blijven staan. Ook ontvangen nabestaanden nog regelmatig berichten en reacties van die sociale media via e-mail of op hun eigen sociale media. Dat kan soms erg confronterend en pijnlijk zijn. Daarom is het ook belangrijk om iets af te spreken of vast te leggen over wat er met je sociale media accounts moet gebeuren als je er niet meer bent. Dat kan op verschillende manieren.

In beheer geven

Het is niet meteen nodig om alle sociale media accounts zo snel mogelijk te verwijderen. Sommige mensen kiezen er voor om na hun overlijden hun sociale media nog een bepaalde periode actief te laten en daarop bijvoorbeeld een zelf geschreven afscheidsbericht te laten plaatsen voor familie, vrienden en andere bezoekers. Op die manier worden onder andere ook mensen die wat verder weg staan op de hoogte gesteld van het overlijden.

Waar vroeger papieren kranten een goede manier waren om kennis te geven, doormiddel van een overlijdensadvertentie, zijn er tegenwoordig heel wat minder mensen die op die manier worden bereikt. Ook staat lang niet iedereen in het adressenboekje van de overledene, zodat die persoonlijk een kaartje kunnen krijgen. Een tijdelijk bericht op de sociale media van de overledene is dan ook een goede, en tegenwoordig heel normale, manier om bijvoorbeeld vrienden en collega’s van vroeger op de hoogte te stellen.

Herdenken

Een andere mogelijkheid bij bepaalde sociale media is je pagina te laten veranderen in een herdenkingspagina op internet. Dat kan bijvoorbeeld bij Facebook. Je pagina krijgt dan een aparte in memoriam status. Er kunnen geen berichten meer worden geplaatst en er worden geen automatische berichten meer via de mail verstuurd. Ook wordt de overledene niet meer automatisch voorgesteld als mogelijke vriend aan andere Facebookleden. Je bepaalt als beheerder verder zelf wie de pagina kunnen zien bij de instellingen.
Alleen een aangewezen persoon kan een herdenkingspagina beheren. Voor het aanvragen van een herdenkingsstatus is een kopie van de overlijdensakte nodig.
Je kan bijvoorbeeld een herdenkingsstatus aanvragen bij Facebook en bij Instagram.

Je accountgegevens delen

De makkelijkste manier om je sociale media voor later te regelen, is de gegevens van je sociale media accounts te delen met iemand die je vertrouwt. Met die persoon spreek je af wat je wilt dat er gebeurt nadat je overleden bent. Als iemand kan inloggen bij je sociale media accounts met je gebruikersnaam of mailadres en wachtwoord, is het een stuk eenvoudiger om die accounts op te zeggen. Ook is het mogelijk op deze manier actieve herdenkingspagina’s te laten beheren, waarbij bijvoorbeeld bezoekers wel berichten mogen plaatsen en de beheerder af en toe herinneringen in de vorm van foto’s en teksten kan plaatsen. Accounts opzeggen met de inloggegevens gaat meestal makkelijker dan wanneer je die niet hebt. Dat laatste is wel mogelijk, maar vraagt meer werk (zie Sociale media opzeggen zonder accountgegevens).

Alle sociale media hebben op hun website of in hun app wel een optie waarmee je een account opzegt. Waar die precies zit, is afhankelijk van het sociale medium. Als je via het zoekvak of de Help-functie van het sociale medium zoekt op een term als opzeggen, verwijderen, annuleren of beëindigen vind je gewoonlijk de instructies hiervoor terug.
Een andere mogelijkheid is met een zoekmachine op internet zoeken op een term als opzeggen, verwijderen, annuleren of beëindigen in combinatie met de naam van het sociale medium. Bijvoorbeeld: Instagram verwijderen. Hou er wel rekening mee dat er soms om bevestiging via e-mail wordt gevraagd, dus dat je ook de beschikking moet hebben over de toegangsgegevens tot de (web)mail van de overledene.

Bij het beëindigen van een account bij Facebook zit er een addertje onder het gras. Dat lijkt eenvoudig te gaan via de instellingen, maar als je kiest voor deactiveren is het gevolg dat een account in de slaapstand wordt gezet. Er gebeurt verder niets meer mee maar het blijft wel gewoon op de achtergrond bestaan. Om echt een Facebook account te verwijderen, moet je een paar stappen verder zetten. Je leest hoe je dat doet hier >>

Inloggegevens in de kluis

Een niet zo bekende mogelijkheid om de gegevens van je account door te geven, zijn online kluizen die bepaalde uitvaartverzekeringsmaatschappijen aanbieden. Hierin worden je inloggegevens beveiligd bewaard. Na overlijden worden de opgeslagen accountgegevens door je uitvaartverzekeringsmaatschappij doorgegeven aan de nabestaanden.
Ook bij het opmaken van een testament kun je je sociale media gegevens meenemen bij de informatie over je erfenis. Deze methoden zijn dus wel officiëler dan zelf je accountdata aan iemand geven, maar hebben het nadeel dat vaak vergeten wordt wijzigingen in de accountgegevens, zoals een ander wachtwoord, door te geven. Met als gevolg dat het een stuk lastiger wordt om op de sociale media binnen te komen. Als de aangewezen nabestaande wel toegang heeft tot het e-mailaccount, kan die in ieder geval nog wel een nieuw wachtwoord aanvragen om alsnog te kunnen inloggen.

Natuurlijk is zelf een online wachtwoordkluis gebruiken voor je inloggegevens en daarvan de toegangsgegevens aan een vertrouwd persoon doorgeven ook een optie. Zie voor meer over online wachtwoordkluizen >>

Sociale media opzeggen zonder accountgegevens

Wat kun je doen als iemand overleden is maar geen accountgegevens heeft nagelaten? Je zou misschien denken dat je dan niet veel meer kunt regelen, maar gelukkig hebben de bedrijven achter de sociale media hiermee rekening gehouden. Ieder sociaal medium heeft zijn eigen procedure voor het opheffen van een account van iemand die overleden is.
Je hebt er in ieder geval wel een kopie van de overlijdensakte voor nodig, zoals ook bijvoorbeeld bij het opzeggen van een telefoon- of internetabonnement. Ook moet je standaard een naast familielid of de executeur-testamentair zijn om een geldig verzoek in te kunnen dienen.

Hou er wel rekening mee dat het op deze manier opzeggen van een sociaal media account een aantal weken kan duren, omdat het gaat om internationale bedrijven die van over de hele wereld verzoeken krijgen voor het verwijderen van accounts.

Hieronder zie je een overzicht van bekende sociale media en de links naar het formulier of instructies waarmee je verwijdering van een account kunt aanvragen. Deze mogelijkheid kan ook vaak van pas komen als iemand om medische redenen zelf zijn sociale media accounts niet meer kan beheren. Dit kun je aangeven bij de aanvraag.

Facebook account opzeggen >>

Twitter account opzeggen >>

LinkedIn account opzeggen >>

Instagram account opzeggen >>

Google (Google+, Gmail, YouTube) account opzeggen >>

Pinterest account opzeggen >>

Schoolbank account opzeggen: stuur een e-mail met het verzoek naar Schoolbank via service@schoolbank.nl

Yahoo account opzeggen >>

Als de overledene nog bij andere sociale media een account had, ga dan naar de website bij het betreffende sociale medium en zoek op account verwijderen of remove account. Via de Help-functie zoeken kan ook. Vind je geen informatie? Neem dan contact op met het bedrijf achter het sociale medium via de contactgegevens op de website.