Het aantal webshops is nu groter dan het aantal fysieke winkels. De laatste jaren zijn er steeds meer online winkels bij gekomen, waardoor er in Nederland nu ruim 84.000 zijn. Dat zijn er 2.000 meer dan winkels met een fysiek pand.
In de afgelopen 4 jaar is het aantal webshops verdubbeld, mede onder invloed van de COVID-crisis. Het aantal fysieke winkels neemt nog altijd af. In 2010 waren er nog bijna 100.000, inmiddels is dat gedaald naar iets meer dan 82.000. Met name schoenenwinkels en witgoedverkopers hebben het zwaar.
Ruim zeven op de tien Nederlandse gemeenten zagen vorig jaar het aantal winkels afnemen. De uitzonderingen zijn Arnhem en Zoetermeer.
Winkelcentra worden niet eentoniger
De daling van het aantal winkels in de voorbije twaalf jaar ging vooral ten koste van ketens, blijkt uit een rapport van ABN AMRO. Inmiddels behoort minder dan een kwart van de winkels bij een bekende keten of formule.
Vaak wordt gedacht dat winkelcentra in grote steden steeds meer op elkaar gaan lijken, met overal dezelfde merken die het straatbeeld bepalen, zoals H&M, Mango, McDonald's, Kruidvat en HEMA. Maar dat is dus niet het geval. Ook in de grote steden, waar de bekende merken het vaakst zitten, zijn ketens de voorbije twaalf jaar niet dominanter geworden.
,,Van een toenemende eentonigheid van het straatbeeld in de winkelgebieden lijkt al met al geen sprake", stellen de onderzoekers. Wel zijn ketens de laatste tijd steeds dominanter in de horeca. Maar dit komt vooral doordat er meer maaltijdbezorgers en afhaalrestaurants bij zijn gekomen tijdens de coronapandemie.''
Bron: De Ondernemer