Malafide slotenmakers maken misbruik van consumenten in een noodsituatie door veel te hoge prijzen te rekenen. Ze benaderen consumenten agressief, leveren slecht werk en bieden geen contactmogelijkheid voor klachten.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat deze malafide praktijken nu aanpakken. De ACM heeft Google verzocht om online advertenties van onbetrouwbare partijen te verwijderen. Ook heeft de ACM bedrijven gestopt die klanten doorverwijzen naar onbetrouwbare slotenmakers en zijn er websites geblokkeerd. Naar een aantal partijen doet de ACM nog onderzoek. Dit kan leiden tot boetes of lasten onder dwangsom.
Buitengesloten
Mensen die zichzelf buiten sluiten zoeken op internet een slotenmaker die de deur kan openen. Via advertenties op internet komen deze consumenten gemakkelijk in contact met een partij die zich voordoet als slotenmaker en voor hoge bedragen de klus klaart. De rekening kan zelfs oplopen tot 8000 euro. Het blijkt dat de bovenste zoekresultaten en advertenties vaak van onbetrouwbare partijen zijn. Hun websites bevatten misleidende informatie of missen belangrijke informatie, zodat de consument met zijn klachten nergens terecht kan. Ook ontvangt de consument vooraf geen informatie over de kosten.
Volgens de ACM gaat het om een netwerk van personen en bedrijven die steeds van naam, website en telefoonnummer wisselen. Ook passen ze professionele verhullingstechnieken toe. Daarom zijn deze praktijk zo hardnekkig.
Voorlichting
Naast de aanpak van malafide slotenmakers geeft de ACM ook voorlichting aan consumenten hoe zij een betrouwbare partij kunnen vinden. Deze informatie is te vinden op consuwijzer.