Mensen die slachtoffer zijn geworden van cybercriminaliteit, zoals phishing, WhatsApp fraude of hacks, kunnen vanaf nu terecht bij de Cyberhulplijn van de Consumentenbond.
Middels de Cyberhulplijn geven experts telefonisch advies en kijken ze op afstand mee met de gedupeerde consument. Er wordt gekeken naar de oorzaak, de schade wordt beperkt en men probeert de problemen op te lossen. Sandra Molenaar, de directeur van de Consumentenbond, zegt: ‘We zien een toename in het aantal meldingen van mensen die slachtoffer zijn van cybercriminaliteit. Consumenten die hiermee te maken krijgen zijn vaak in paniek en weten niet wat ze moeten doen of bij wie ze terecht kunnen voor hulp. Daarom zijn we de Cyberhulplijn gestart.’
De Cyberhulplijn geeft advies bij WhatsAppfraude en helpt om gehackte Instagram- en emailaccounts te herstellen. Consumenten die vermoeden gehackt te zijn, maar dit niet zeker weten, mogen ook bellen. De eerste 5 minuten zijn gratis, daarna betaal je €1,20 per minuut (€1,49 voor niet-leden).
Het telefoonnummer is: 070 – 513 05 04
Bron: Consumentenbond