Verzekeraars ontvingen in 2023 iets minder klachten van consumenten dan in 2022. Klachten over zorgverzekeringen vormen nog steeds de grootste groep en klachten over beleggingsverzekeringen stegen met 25 procent.
Dit blijkt uit data-uitvraag van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). De 149 verzekeraars hebben in 2023 samen 133.000 klachten ontvangen. Dat is een lichte daling van 2,2 procent vergeleken met 2022. Het afhandelen van een klacht ging in 2023 iets sneller dan een jaar eerder: 23,1 dag in plaats van 23,5 dagen.
Sterke stijging van het aantal klachten was er in de deelmarkt Leven: 12,4 procent meer. Vooral beleggingsverzekeringen (+24,4 procent) en Uitvaartverzekeringen (+20,7 procent) sprongen er uit. In de deelmarkten Schade en Zorg gaan veel klachten over 'schadeafhandeling uitkering'. Consumenten klagen over de hoogte van de uitkering of de wijze van afhandeling.
Bij levensverzekering gaan de meeste klachten over dienstverlening in de beheerfase. Dat zijn klachten die ontstaan tijdens de looptijd van de verzekering. Denk aan klachten over fouten bij de wijziging van een begunstigde of klachten over het jaarlijks waardeoverzicht van een polis.