Nationale Nederlanden moet bijna 44 duizend euro aan een verzekerde betalen omdat zij een maand gelijk gesteld had met 30 dagen. Gemiddeld genomen duurt een maand 30,4 dagen en een termijn van 30 dagen is daarom in het nadeel van de klant. Dat mag niet en de schade is daarom voor rekening van Nationale Nederlanden.
Dat blijkt uit een bindende uitspraak van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening van het Kifid. Een vrouw had in februari 2000 een levensverzekering afgesloten die in 2028 of bij eerder overlijden bijna negentigduizend euro zou uitkeren. Begin 2015 ontstond er een betalingsachterstand. De verzekeraar stuurde een betalingsherinnering en waarschuwde in de brief dat zij het verzekerde bedrag kon verlagen als de premie niet binnen dertig dagen zou worden betaald. Aangezien de verzekerde de achterstallige premie niet betaalde, stuurde de verzekeraar nogmaals een herinnering, met wederom een waarschuwing wat de gevolgen zouden kunnen zijn. Ook op deze tweede aanmaning reageerde de verzekerde niet.
Op 1 juli stuurde de verzekeraar een laatste brief met het openstaande saldo plus de waarschuwing dat zij de dekking van de verzekering zou verlagen als er niet binnen 30 dagen een reactie zou komen. Een dag later heeft de verzekeraar een maandtermijn geïncasseerd en deze gebruikt voor de eerste achterstallige premie. Een maand later stopte de verzekeraar de automatische incasso en weer een maand later werd verzekering premievrij gemaakt vanwege vijf maanden premieachterstand. Het verzekerde kapitaal werd ongeveer gehalveerd tot ruim veertigduizend euro.
Waarschuwing
Bij het overlijden van de verzekerde heeft de nabestaande haar huis verkocht. Samen met de levensverzekering leverde dat voldoende op om de hypotheek af te losten. Toch stapte de nabestaande naar de Geschillencommissie. Als de verzekeraar de automatisch incasso destijds had voortgezet, was de verzekering nooit premievrij gemaakt en was er bij het overlijden bijna negentigduizend euro uitgekeerd. De verzekeraar wees naar de polisvoorwaarden, waarin een termijn van dertig dagen staat genoemd.
De Geschillencommissie pakte het wetboek erbij. Het Burgerlijk Wetboek verplicht een verzekeraar een verzekerde minimaal één maand van te voren te waarschuwen voor de gevolgen van het niet betalen. In dit geval hanteerde de verzekeraar een termijn van dertig dagen. Dat is korter dan een gemiddelde maand, en dat betekent dat de verzekeraar formeel niet aan de waarschuwingsplicht heeft voldaan. Zonder waarschuwing mag een verzekeraar een verzekering niet opzeggen. Nu dit wel gebeurd is, moet de verzekeraar de schade, ruim veertigduizend euro, vergoeden aan de nabestaande van de verzekerde.
- Kifid/30dagen