Een paar honderd euro voor één telefoontje?
Wij kregen onlangs een rekening van de zorgverzekering van meer dik 200 euro, voor een telefonisch consult van nog geen 5 minuten met mijn cardioloog. Volgens onze zorgverzekeraar komt dat nog door de coronatijd. Maar is dat niet erg veel geld?
De basisregel is dat een telefonisch consult moet voldoen aan dezelfde eisen als een persoonlijk herhaalconsult op de polikliniek, zowel zorginhoudelijk als qua tijdsduur. Maar dat betekent ook dat voor consulten op afstand dezelfde prijzen worden berekend als voor een consult in het ziekenhuis.
Al voor de corona-uitbraak waren sommige consulten ‘op afstand’ , zoals die genoemd worden. Maar dat was niet te zien op de afrekening. In 2018 is de bekostiging hiervoor gewijzigd door de Nederlandse Zorgautoriteit NZa. Die heeft met de ziekenhuizen afgesproken dat de kosten van een telefonisch consult hetzelfde zijn als die van een echt gesprek in de spreekkamer. Een telefonisch contact moet dan wel dezelfde tijdsduur hebben. Maar soms zijn patiënten in het ziekenhuis ook snel klaar.
Was het telefonisch consult eerder nog een zeldzaamheid, het afgelopen jaar werd bijna elke patiënt hier mee geconfronteerd. Volgens de Nederlandse Patiëntenfederatie is die zorg op afstand die je nu vaak ziet, in het voordeel van mensen die niet zo goed ter been zijn en zonder begeleiding niet naar het ziekenhuis kunnen. Maar deze ontwikkeling heeft ook een keerzijde. Patiënten zijn heel verschillend. De ene krijgt de uitslag graag thuis, in de vertrouwde omgeving, samen met partner of kinderen. Maar de andere hoort het liever van de arts in de spreekkamer. Daarom pleit de Patiëntenfederatie voor een hybride systeem. Dus dat de patiënt de keuze heeft tussen online en de spreekkamer.
Het is duur en zuur voor u, de kosten vallen natuurlijk binnen het eigen risico, u moet ze dus zelf betalen, maar het mag wel.