Deze ruime vierwielaangedreven familiewagen is erg snel en ideaal voor op wintersportvakantie. De vierwielaandrijving zorgt voor erg veel grip in barre omstandigheden.
De kracht van Diesel
Nog geen twintig jaar geleden reed je diesel omdat het zuinig was. En goedkoop. Tegenwoordig doe je dat omdat je geniet van de kracht van een moderne dieselmotor. De door ons geteste Audi SQ5 3.0 TDI quattro gaat in 5,2 seconden naar de 100. Maar dat mag ook wel met een prijs van €85.530. Daarnaast is het een comfortabele, ruime, vierwielaangedreven familiewagen, die hoog op de wielen staat en daarmee ideaal is op wintersportvakantie. De vierwielaandrijving zorgt immers voor massa’s grip. Er is al een Q5 (zonder de S van de sportieve tak van de Audi-familie) vanaf €46.570. Iets minder pk’s en uitrusting, maar nog steeds een prettige SUV.
Specificaties Audi SQ5 3.0 TDI quattro
- Motorinhoud: 2967 cc
- Vermogen: 313 pk
- Gem. verbruik: 1 op 15,2*
- Energielabel: G
- CO2-uitstoot: 174 g/km*
- Afmetingen (lxbxh): 464 x 191 x 62 cm
- Gewicht: 2075 kg
- Prijs: €85.530
*Brandstofverbruik volgens fabrieksopgaven.
Q5 of SQ5: het interieur ademt luxe. De meer dan complete
middenconsole.
Beoordeling van de Pluslezer
Marc van Gaal (51) is ondernemer in de carrosseriebouw. Hij rijdt zo’n 55.000 kilometer per jaar in zijn BMW 518d, vooral werkgerelateerde kilometers. Marc is een echte autoliefhebber. Hij leest er veel over en kan een bijzondere auto zeer waarderen. Of de Audi bijzonder genoeg is, vertelt hij in tien plus- en minpunten.
+ Fantastische wegligging.+ Razendsnel.
+ Keuzeknop voor sportief of comfortabel rijden.
+ Prachtig afgewerkt interieur.
+ Instappen en starten zonder sleutel.
+ Hoge zit, goed zicht rondom.
+ Overzichtelijk, eenvoudige bediening.
+ Veel ruimte.
– Klein beeldscherm navigatie.
– Afrolgeluid banden.
Het oordeel
“Als ik een SUV zou zoeken, zou de Q5 hoog op mijn verlanglijstje staan. Maar vooralsnog kies ik liever voor een auto met een lager zwaartepunt. Dat vind ik fijner rijden.”
Het detail
“De SQ5 is een quattro, Audi’s vierwielaandrijving. Dat is een prettige toevoeging. De wegligging is heel stabiel en je kunt veel harder door de bocht. Bovendien is het veiliger bij slechte en winterse weersomstandigheden.”
Beoordeling van de Professional
Michael Bleekemolen (66) was formule 1-coureur. Nu is hij onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen. Iedere maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.
Michaels autotest in tien punten
+ Het is een zeer solide auto.
+ Zuinig in verbruik, zeker gezien de omvang van de auto.
+ Zoals verwacht is het rijden meer dan aangenaam.
+ De SQ5 heeft veel luxe, zinvolle accessoires.
+ Het schakelen gaat fantastisch.
+ De SQ5 heeft een veilige wegligging, mede dankzij elektronica.
+ Stevige, goede zetels.
+ Voor wie het kan waarderen: het geluid is goed voor een diesel!
– De opties en accessoires zijn vrij duur.
– De SQ5 is aardig hoog geprijsd.
Het oordeel
“Een kenner ziet het meteen: dit is een dure auto. Toch valt de auto in het dagelijks verkeer niet extreem op, maar onder die ‘anonieme’ buitenkant schuilt een fantastische techniek. Wat betreft de prestaties valt de SQ5 juist wel op. Snel, soepel en heerlijk om mee te sturen. Alle toerentallen hebben een heel goed koppel, waardoor de auto altijd snel optrekt. De remmen zijn fenomenaal en geef ik een 9.
Het geluid
Autoliefhebbers kraken vaak het geluid van een diesel af, maar dit geluid is geforceerd naar een benzinemotor ‘ontworpen’. Je moet echt weten dat het een dieselmotor is, anders merk je het amper. Schakelen doet de versnellingsbak prima en alle versnellingen gaan er ongemerkt soepel in.
De prijs
Met de vele extra’s is deze auto heel compleet en klaar voor lange reizen. De SQ5 is nog redelijk zuinig ook. Over het uiterlijk, de mogelijkheden en de techniek niets dan lof. Dan blijft er nog één punt over: de prijs. Het is best een dure auto, maar dat is ook logisch als je weet dat er alleen al aan accessoires voor €20.000 in zit.”
De concurrentie
BMW X3 xDrive35d High Executive
- Ook 313 pk
- Lengte 466 cm
- E-label, 157 g CO2/km, 1 op 16,7*
- Vanaf circa €81.393
*Brandstofverbruik volgens fabrieksopgaven.
Porsche Macan S Diesel
- 258 pk
- Lengte 468 cm
- E-label, 161 g CO2/km, 1 op 16,4*
- Vanaf circa €77.500
*Brandstofverbruik volgens fabrieksopgaven.
Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI BMT R-Line
- 262 pk
- Lengte 480 cm
- E-label, 174 g CO2/km, 1 op 15,2*
- Vanaf circa €89.730
*Brandstofverbruik volgens fabrieksopgaven.
- Plus Magazine