De discussie over de kilometerheffing is in volle gang. De ANWB startte onlangs een poll onder de leden om te bepalen wat het standpunt van de vereniging moet worden.
De uitslag (tot nu toe) is niet bepaald eenzijdig: 45 procent tegen en 42 procent voor. Zo'n beetje half om half dus. Ja, daar kun je echt wat mee. U kunt trouwens, als u lid bent, nog stemmen tot 17 februari.
Nogal slapjes van deze heren (en dames). Van de grootste mobiliteitsvereniging van Nederland mag je eigenlijk een weloverwogen, eenduidig standpunt verwachten. De leden kunnen vervolgens zelf bepalen of zij het er mee eens zijn of niet. Aan de andere kant is dit wel democratisch. Hoe dan ook, minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat beweert dat de uiteindelijke mening van de ANWB zwaar mee zal wegen bij de beslissing om het hele circus wel of niet in te voeren. Hij wil een groot draagvlak voor deze maatregel.
Voor mij persoonlijk is het helemaal helder. De voorgestelde km-heffing middels ‘registratiekastjes’ wordt de zoveelste flop uit Den Haag. Een megaverslindend miljardenproject dat al vele voorgangers kent. Een paar recente hoogstandjes: De Betuwelijn, de Hoge Snelheidslijn, De Carpoolstrook, De Tunnels bij Venlo, de Noord-Zuidlijn in Amsterdam en de invoering van de OV-chipkaart, etc. etc.
Ik verwacht dat de km-heffing het zoveelste project is dat ons jarenlang zal blijven achtervolgen. En dat laatste bedoel ik niet alleen figuurlijk. Ondanks alle privacyregels weet men over een paar jaar precies wat u uitspookt. Natuurlijk worden uw gegevens beschermd. De koningin moet echter niet vreemd opkijken als Peter R. de Vries een uitdraai heeft bemachtigd van haar dienstauto.
Ik ben voorstander van de stelling; ‘de vervuiler betaalt’. Wie veel kilometers maakt, moet meer bijdragen aan de wegenbelasting. Wie een ‘slurpende directiebak’ rijdt, moet een grotere sponsor worden van de milieubelasting. In mijn ogen is dit alleen veel eenvoudiger te realiseren. Schaf de motorrijtuigenbelasting af en verdisconteer de heffing in de benzineprijs. Het ‘duppie’ van Camiel. Zo simpel kan het zijn.
Ik besef dat door deze maatregel de files niet gaan verminderen. Echter, dat zal bij geen enkele andere maatregel wel het geval zijn. De ochtend- en avondspits wordt veroorzaakt door automobilisten die op weg zijn naar hun werk. Laten we eerlijk zijn, het openbaar vervoer is geen alternatief. De treinen puilen uit en bij een beetje vorst of vallende blaadjes ligt het treinverkeer weer helemaal stil.
DUS, minister van Verkeer en Waterstaat: kies voor een extra heffing op de benzineprijs en vlug een beetje. Voor je het weet zal een klein Haags relletje de bewuste druppel gaan worden en ligt dit kabinet op z’n gat. Voor onze grote vriend Camiel is dat niet zo erg. Hij kan Den Haag verruilen voor het hoogste mogelijke ambt voor een Limburger; burgemeester van Maastricht. Zolang hij geen dubieuze huizen in het buitenland koopt, kan hij het daar jarenlang volhouden.