Autotest: De Citroën C5 Aircross PureTech 180 automaat

Getty Images

De Citroën C5 Aircross is een opvallende verschijning. De deels gekleurde ‘airbumps’ aan de zijkant trekken de aandacht. Franse flair, zogezegd. De grille en motorkap zien er daarentegen weer heel stoer en gedrongen uit. Zo heeft de Fransman een chique en toch sportieve uitstraling. “De auto ziet er zeker goed uit. Robuust. Stoer. Ik hou wel van dit soort hoge auto’s, vooral vanwege de prettige instap en het goede verkeersoverzicht”, zegt onze tester van dienst na een rondje om de C5 Aircross.

De testrijder

Jan Hoedemakers (61) is uitvoerder nazorg bij een bouwbedrijf in het zuiden van het land. Omdat dit bedrijf door het hele land actief is, rijdt Jan geregeld naar alle windstreken. Sinds kort doet hij dit in zijn nieuwe auto, een Opel Grandland X, overigens een goede concurrent voor de testauto in de uitgave van deze maand.

“Ik rijd zo’n 35.000 kilometer per jaar om te controleren of de aflevering van onze bouwwerken goed verloopt”, zegt Jan. Veiligheid en comfort zijn daarom het allerbelangrijkst voor hem. Een andere reden daarvoor is dat de kleinkinderen regelmatig mee op pad gaan met Jan en zijn vrouw. Of de Citroën voldoet aan al zijn verwachtingen, vertelt hij in tien plus- en/of minpunten. 

Over de Citroën C5 Aircross PureTech 180 automaat

  • PureTech 180 automaat
  • Motorinhoud 1598 cc
  • Vermogen 181 pk
  • Gemiddeld verbruik 
  • 1 op 17,9*
  • Energielabel D*
  • CO2-uitstoot 128 g/km* 
  • Afmetingen (lxbxh)
  • 450 x 210 x 167 cm
  • Gewicht 1405 kg
  • Vanafprijs geteste 
  • uitvoering €40.490
  • Vanafprijs (130 pk, handgeschakeld) €32.490
    *Fabrieksopgave

Het oordeel

Citroën heeft een naam hoog te houden als het gaat om opvallen. Lelijke eend, Dyane, Ami, DS, GS, BX, C4 Cactus: stuk voor stuk opvallende modellen in hun respectievelijke segmenten en tijdperken. Ook de C5 Aircross is zo’n opvallende verschijning op de weg, alleen al vanwege de aparte zijkant met de grote ovale ringen. Stoer. Je houdt ervan of niet, maar dit maakt hem bijzonder. Testrijder Jan kan het wel waarderen. “Het is een mooie, aantrekkelijk auto. Zeker in deze kleur, maar goed, dat is natuurlijk persoonlijk.” 

De hoge instap en de naar zijn mening comfortabele maar wel iets harde stoelen geven Jan meteen een lekker gevoel. “Qua bediening zit alles ook goed in elkaar. De navigatie, telefoon en radio wijzen zich vanzelf.” De C5 Aircross heeft volgens Jan ook een aantal handige, elektronische gadgets. “Lampjes in de buitenspiegels die oplichten als er iets in je dode hoek zit, een stuur dat terugstuurt als je, zonder richtingaanwijzer, over de streep dreigt te gaan; zaken die net dat beetje extra comfort en veiligheid bieden, zeker op lange stukken.”
Een minpuntje is de beenruimte achterin. “Staat de bestuurdersstoel op mijn lengte ingesteld, dan duw ik achterin met mijn knieën in de rug van de stoel. Dat had iets ruimer mogen zijn. Voor onze drie kleinkinderen maakt het niets uit, die hebben genoeg plek.”

Dit is meteen het enige minpuntje dat Jan weet te ­benoemen. “Het is echt een heel fijne auto, met een krachtige motor. Je bent zo weg als je moet inhalen, zeker in de sportstand. Maar vooral de automaat is ­geweldig. Ik heb altijd handgeschakeld gereden, maar dit is echt een overweging als het in je budget past.”

Al met al laat de C5 Aircross een prettige indruk achter. “Het is een heerlijk auto, ik zou de volgende keer best voor deze Citroën kunnen kiezen. Zoek je in dit segment een nieuwe auto, dan is hij zeker een testrit waard.”

Plus- en minpunten

 +  Mooi design.
 +  Prima instaphoogte.
 +  Goed verkeersoverzicht.
 +  Soepele, felle motor, zeker in sportstand.
 +  Geweldige automaat. 
 +  Riante kofferruimte.
 +  Muisstil aan boord.
 +  Heerlijke, wat harde, stoelen. 
 +  Elektronische hulpsystemen. 
 –  Beenruimte achterin iets te krap voor volwassenen.

De concurrentie

Toyota RAV4 2.0 VVT-IE

Getty Images

• 175 pk
• 10 cm langer
• C-label, 127 g CO2/km, 1 op 17,9*
• Vanafprijs €39.190

Opel Grandland X 1.6 turbo

Getty Images

• 180 pk
• 2 cm korter
• C-label, 128 g CO2/km, 1 op 17,9*
• Vanafprijs €40.499

Renault Kadjar Energy TCE 160

Getty Images

• 159 pk
• 1 cm korter
• D-label, 135 g CO2/km, 1 op 16,9*
• Vanafprijs €36.990
*Fabrieksopgave
Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine