‘Sportief, met veel laadruimte’
De Honda Jazz is een compacte auto die door het inklappen van de achterbank veel laadruimte heeft. In dit artikel wordt deze auto getest en tegenover haar concurrenten gezet.
Lilian Steenhuisen (55) is beeldhouwer. Zij rijdt nu in een Renault Mégane Cabrio uit 2004. De kilometers die hiermee worden gemaakt, gaan met name op aan ‘plezierritjes’ – met het dakje naar beneden – en vakanties. Daarnaast heeft Lilian ook nog een bedrijfsbus om de beelden die zij heeft verkocht, naar de nieuwe eigenaar te brengen of om haar collectie naar een expositie te rijden. “Vaak kan ik zo’n zakelijke rit combineren, maar door de bijtellingregels mag ik de bus niet privé rijden. En in de cabrio passen de meeste beelden niet. Een privéauto waarmee ik af en toe ook eens een groot beeld kan wegbrengen, zou heel goed uitkomen”, zegt Lilian. “Die kan dan de cabrio vervangen.”
Waardering voor de laadruimte
Lilian weet de bagageruimte van de Honda Jazz als geen ander naar waarde te schatten. De compacte auto is ideaal voor het vervoer van haar kunstwerken. In plaats van deze testauto zou ze liever een uitvoering met handschakeling hebben.
Specificaties Honda Jazz 1.3 Elegance CVT
- Motorinhoud: 1318 cc
- Vermogen: 102 pk
- Gemiddeld verbruik*: 1 op 20,4
- Energielabel*: C
- CO2-uitstoot*: 114 g/km
- Afmetingen (lxbxh): 400 x 169 x 153 cm
- Bagageruimte (min/max): 354 /1314 liter
- Gewicht: 998 kg
- Vanaf-prijs geteste versie: €22.450
- Vanaf-prijs handgeschakeld, zelfde motor: €18.350
* Fabrieksopgave.
Het oordeel
En laat de vijfdeurs Honda Jazz op het gebied van bagageruimte nu juist een kei zijn. Ondanks zijn beperkte afmetingen – we hebben het hier over een prima in de stad te parkeren vier meter lange auto – past er een hele hoop kunst in de achterbak. Tenminste, als de achterbank niet in gebruik is en deze omlaag kan. Lilian: “Het bijzondere van deze auto is dat de zitting van de achterbank meteen naar beneden zakt als je de rugleuning omklapt. Zo ontstaat er een vlakke laadvloer en extra ruimte.”
Veel geluid bij accelereren
Het oog van de beeldhouwer glijdt natuurlijk langs de lijnen van de Jazz: “Hij ziet er sportief uit. Beetje kogelachtig, snel. Een prettige uitstraling.” Helaas maakt het rijden dit niet helemaal waar. Hoewel de motor best pittig is, lijkt de CVT-automaat (een hypermoderne versie van het aloude ‘Pientere Pookje’ van DAF) de pit een beetje te temperen. “Ik vond hem erg traag. Als je even moet inhalen en je trapt het gaspedaal naar beneden, dan komt er erg veel geluid vrij en weinig snelheid. Vooral dat geluid vind ik niet prettig. Net alsof je niet kunt rijden. Maar als de auto eenmaal op snelheid is, hoor je amper iets. Dan rijdt hij heel comfortabel. Ik zou daarom liever een uitvoering met handschakeling hebben. Want ik vind het verder een leuke auto om in te rijden, met goede stoelen en veel ruimte. Ook het systeem waarbij hij waarschuwt als je te dicht op een voorganger rijdt of zonder de richtingaanwijzer aan te zetten naar de andere weghelft gaat, vind ik bijzonder prettig en veilig.”
Tien plus- en/of minpunten
+ Riante, vlakke laadruimte.
+ Prettige stoelen.
+ Eenvoudig te bedienen
+ Goed zicht rondom: veel glas en goede spiegels.
+ Achteruitrijcamera (standaard op deze Elegance-uitvoering).
+ Duidelijk en snel navigatiesysteem (optioneel,€700 op de Elegance).
+ Waarschuwingssysteem weghelft verlaten/te dicht op voorganger.
+ Goede wegligging in bochten, weinig last van hobbels.
+ Gemakkelijk te parkeren.
- Automaat lawaaierig bij accelereren, voelt traag aan.
De concurrentie: Andere compacte ruimtewonders
Opel Corsa 1.0 Turbo (5-deurs)
- 90 pk
- Bagageruimte (min/max): 285/1120 liter
- B-label, 100 g CO2/km, 1 op 22,7*
- Vanaf ca. €16.795
* Fabrieksopgave
Mazda 2 Skyactive-G 90 (5-deurs)
- 90 pk
- Bagageruimte (min/max): 280/950 liter
- B-label, 105 g CO2/km, 1 op 22,2*
- Vanaf ca. €16.390
* Fabrieksopgave
Peugeot 208 1.2 Puretech 110
- 110 pk
- Bagageruimte (min/max): 285/743 liter
- B-label, 104 g CO2/km, 1 op 22,2*
- Vanaf €20.360
* Fabrieksopgave