Autotest: Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Executive DCT6

Getty Images

Martien Franssen maakt een hernieuwde kennismaking met Kia, een automerk dat hij jaren geleden al eens heeft gehad. De Kia Niro is een hybride crossover met veel handige eigenschappen die het de bestuurder makkelijker maken.

Martien Franssen (63) is lifecoach. Hij helpt mensen met problemen op het persoonlijke of professionele vlak. Voor zijn werk is hij dan ook geregeld op pad, hoewel telefoon, Whatsapp en Skype hem eveneens helpen om in contact te blijven met zijn cliënten. Voor zijn kilometers maakt hij naar tevredenheid gebruik van een Skoda Yeti uit 2004. Vóór zijn Skoda-periode reed Martien lange tijd Kia, een Carens. En aan die auto heeft hij goede herinneringen: “Het was een heel comfortabele auto, die mij nooit in de steek heeft gelaten”, aldus Martien. Een hernieuwde kennismaking met Kia is daarom zeker welkom. Vooral omdat hij voor een volgende auto graag iets ‘groeners’ wil rijden. Bijvoorbeeld een hybride, zoals de Kia Niro, een crossover (combinatie van verschillende modeltypes, in dit geval stationwagen en terreinwagen).

  • Motorinhoud: 1580 cc
  • Vermogen: 141 pk
  • Gemiddeld verbruik: 1 op 22,7*
  • Energielabel: A*
  • CO2-uitstoot: 101 g/km*
  • Afmetingen (lxbxh): 436 x 181 x 155 cm
  • Gewicht: 1421 kg
  • Vanaf-prijs geteste versie: €32.895
  • Vanaf-prijs ComfortLine: €25.995

*Fabrieksopgave

Het oordeel

Het gaat Martien niet alleen om het groene. “Ik vind ook alle moderne technologieën heel interessant en daarvan heeft de Kia Niro er nogal wat: hij blijft opletten of je tussen de strepen op de weg blijft en stuurt zo nodig een beetje bij of geeft een waarschuwing als je te ver gaat. En de cruisecontrol past de snelheid aan aan je voorganger, mocht je niet kunnen inhalen. Wel heeft de auto veel tijd nodig als je kunt uitvoegen en de cruisecontrol weer naar de ingestelde snelheid gaat. Dat zou voor mij wat sneller mogen. Ik zou deze systemen daarom vooral gebruiken op lange reizen, want dan hebben ze echt meerwaarde. Wat ik altijd zou gebruiken is de dode-hoek-waarschuwing: lampjes in de buitenspiegels die oplichten als er iemand naast je rijdt. Echt heel prettig.

Stille hybride

Van de hybride aandrijving merk je niks. Dat is prima. Daar wil je ook niet mee bezig zijn. Soms rijd je elektrisch weg, dat is wel apart. Zo stil. Als de accu niet vol genoeg is of je geeft net iets te veel gas, dan springt de motor meteen bij. Overigens vind ik de automaat geweldig: die voel je helemaal niet. Hij schakelt heel soepel.” Gelukkig voor Martien zit er ook een achteruitrijcamera in deze versie. “Achteruit inparkeren is lastig, want daar ontbreekt het zicht. Naar voren en zijwaarts heb je daarentegen goed zicht. Verder heeft deze Kia heel goede stoelen en rijdt hij heel comfortabel. Het is een auto waar je ook na een lange reis relaxed uit stapt. De Niro komt zeker op mijn verlanglijstje voor een volgende auto te staan”, luidt de conclusie van Martien.

Tien plus- en/of minpunten

+ Pittige motor.
+ Uitermate comfortabel.
+ Veel veiligheidssystemen.
+ Veel zitruimte, ook op achterbank.
+ Eenvoudige, logisch ingedeelde bediening.+Heel goede stoelen.
+ Naadloos schakelende automaat.
+ Stil.
– Bagageruimte valt iets tegen.
– Zicht naar achteren beperkt.

De concurrentie: andere crossovers

Peugeot 3008 Access 1.2PureTech 130
Getty Images

  • 130 pk, benzinemotor
  • Lengte: 9 cm langer
  • B-label, 115 g CO2/km, 1 op 20,0*
  • Vanaf €28.570

*Fabrieksopgave

Nissan Qashqai DIG-T 115 VISIA
Getty Images

  • 115 pk, benzinemotor
  • Lengte: 2 cm langer
  • C-label, 129 g CO2/km, 1 op 17,9*
  • Vanaf €24.790

*Fabrieksopgave

Honda HR-V 1.5 Comfort
Getty Images

  • 130 pk, benzinemotor
  • Lengte: 7 cm korter
  • D-label, 130 g CO2/km, 1 op 17,9*
  • Vanaf €25.950

*Fabrieksopgave

 

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine