Diederik Konings kiest graag voor bijzondere automerken. Zijn huidige auto is inmiddels al aardig op leeftijd, dus tijd om te te kijken naar een alternatief. Voor de Plus Autotest maakte hij een proefrit in de Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 150 4WD GT-M.
Diederik Konings (53) is zelfstandig ondernemer en voor zijn werk maakt hij meestal korte ritjes. Dit doet hij in zijn Saab 9-5 Aero uit 2002. De meeste kilometers, in totaal zo’n tienduizend per jaar, zet hij met privéritten op de teller. De vraag of hij iets met auto’s heeft, beantwoordt Diederik positief. Niet dat hij het autonieuws op de voet volgt, maar hij kiest graag voor bijzondere merken. Alfa Romeo of, zoals nu, Saab. Auto’s die er een beetje uit springen. Omdat hij zelf in het centrum van de stad woont, zou een compactere auto wel iets voor hem zijn. Een hogere instap en een goed verkeersoverzicht worden ook door Diederik gewaardeerd.
- Motorinhoud: 1998 cc
- Vermogen: 150 pk
- Gemiddeld verbruik: 1 op 15,9*
- Energielabel: E*
- CO2-uitstoot: 146 g/km*
- Afmetingen (lxbxh): 428 x 177 x 154 cm
- Gewicht: 1240 kg
- Vanaf-prijs geteste versie: €35.590
- Vanaf-prijs (120 pk/2WD/handgeschakeld): €23.590
* Fabrieksopgave.
Het oordeel
De Mazda CX-3 is al wat langer op de markt, maar maakt indruk met zijn sportieve verschijning en vooral met zijn concurrerende prijzen. De auto heeft een riante uitrusting en is te koop vanaf ruim €23.000. Onze testversie van €35.590 is weliswaar iets pittiger geprijsd, maar er blijft dan ook niets te wensen over: veel pk’s, luxe interieur, vierwielaandrijving en veel veiligheidsitems zoals cruisecontrol, die zelf afstand van eventuele voorliggers houdt, en een head-up-display, dat snelheid en navigatieaanwijzigingen op de voorruit projecteert. “Vooral dat laatste vind ik echt een geweldige uitvinding. Hiermee heb je alle informatie die je nodig hebt altijd in het oog, zonder je ogen van de weg te hoeven halen. Heel veilig. Verder vind ik het keyless ride-systeem prachtig. De sleutel kan gewoon in je zak blijven: de deuren gaan open als je in de buurt bent, waarna je met een druk op de startknop klaar bent om te vertrekken. Als je je mobiel ook nog eens via bluetooth hebt verbonden, hoef je je zakken helemaal niet meer te legen als je met de auto op pad gaat. Superhandig”, aldus Diederik.
Manoeuvreren in krappe straatjes
“Omdat ik midden in de stad woon, moet ik nogal eens manoeuvreren. Kleine parkeerplekjes en krappe straatjes. Met deze compacte CX-3 is dat een fluitje van een cent. Door de hoge zit heb ik een goed overzicht, de stuurbekrachtiging werkt heel soepeltjes en de parkeersensoren behoeden je voor krasjes. De achteruitrijcamera is hierbij een toegevoegde waarde. En op de snelweg is het een heerlijke reiswagen: stil en snel, met een soepel schakelende automaat.” Diederik vindt dat de auto er prima uitziet. “Ik kan niet anders zeggen dan dat de CX-3 een mooie, sportieve, veilige en comfortabele auto is”, zo luidt Diederiks conclusie.
Tien plus- en/of minpunten
+ Grote buitenspiegels.
+ Hoge zit.
+ Veel hoofdruimte, goed voor lange mensen.
+ Head-up-display.
+ Compacte afmetingen, makkelijk wendbaar.
+ Keyless ride: sleutel in je zak houden.
+ Achteruitrijcamera.
– Stuurbekrachtiging aan lichte kant.
– Zicht rechtsachter iets beperkt.
– Rand voorportier te hoog om elleboog op te laten rusten.
De concurrentie: andere compacte 4x4’s met automaat
Seat Ateca 1.4 ECO TSI 4-Drive
- 150 pk
- Lengte: 8 cm langer
- D-label, 141 g CO2/km, 1 op 16,4*
- Vanaf €39.250
* Fabrieksopgave
Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Allgrip
- 140 pk
- Lengte: 2 cm langer
- C-label, 128 g CO2/km, 1 op 17,5*
- Vanaf €33.799
* Fabrieksopgave
Opel Mokka X 1.4 Turbo 4x4
- 152 pk
- Lengte: zelfde als Mazda CX-3
- E-label, 148 g CO2/km, 1 op 15,6*
- Vanaf €36.270
* Fabrieksopgave
Meer autonieuws op www.plusonline.nl/auto
- Plus Magazine