Autotest: Mini Cooper S Cabrio Automaat

Getty Images

Andreas de Rooij (55) is projectmanager en neemt op werkdagen de trein naar Schiphol. Zijn auto, een Mercedes-Benz B180, blijft dan lekker thuis. Filerijden is niet zijn ding en de trein stopt vlak bij zijn woning, dus die optelsom was snel gemaakt. Toch houdt hij van autorijden en daarom maakt hij veel kilometers in zijn vrije tijd. Zo’n 25.000 per jaar. “Vooral sociale kilometers”, aldus Andreas. Of naar een vakantieplek in Europa. De bestemming mag best wel een eindje weg liggen, de reis is net zo leuk als het verblijf. “Een auto is voor mij vooral een vervoermiddel. Betrouwbaarheid, prijs/kwaliteitverhouding en comfort zijn belangrijker dan merk of model”, aldus de testrijder van dienst. Of dat na een ritje in de Mini nog zo is?

Met een open dak rijden is een feestje. Altijd. Behalve als er neerslag in de lucht zit. En in de winter? Stoelverwarming aan, warmteblower op maximaal, windvanger achter de stoelen. Zelfs de kou doet je dan niks meer. Andreas: “Met mooi weer is het heerlijk uitwaaien. En wordt het echt te heet, dan gaat de kap dicht en kan de airco aan.”

Het oordeel

Om met het eindoordeel van Andreas te beginnen: “Bij een open auto gaat het om de vrijheid die zo’n model uitstraalt. Sowieso als je hem ziet, maar al helemaal als je met de kap open onderweg bent.” En dat geldt ook voor de testauto die hij meekrijgt om zijn mening te vormen: de Mini Cooper S Cabrio met John Cooper Works elementen (JCW-pakket à €3660). Deze toevoegingen maken de auto extra sportief in uitstraling en rijden. De 100% JCW-versie doet er nog een schepje bovenop met nog meer pk’s en een nog strakker onderstel.

“De zwarte wielen en het strakke interieur maken het een stoere auto”, aldus Andreas. “Je ziet meteen dat het een soort racemonster is – en dat ís hij ook als je erin rijdt. Hij heeft echt veel vermogen en is heel snel. Hij rijdt zoals hij eruitziet.

Ik heb amper cabrio-ervaring, maar dit rijdt heerlijk. De open kap en sportieve wegligging is een combinatie die ik wel kan waarderen. Net als het comfort. Goede stoelen, een goede en soepel schakelende automaat, eenvoudige bediening… Vooral het schermpje op het dashboard waarop de snelheid en navigatie worden geprojecteerd vind ik heel prettig. Je hoeft je ogen niet van de weg te halen. Heel veilig.

Jammer dat de kap achterop ligt en zo een deel van het zicht naar achteren wegneemt. Maar dat is ook een kwestie van goed blijven spiegelen.” Toch nemen de minpuntjes geen grammetje van zijn enthousiasme weg. 

“Open rijden is heerlijk en deze Mini voldoet volledig aan mijn verwachtingen. Op de achterbank is het best krap, maar voor de vakantiebagage is er meer dan genoeg plek. Mocht ik een cabrio overwegen, dan komt deze zeker op mijn lijstje.”

Tien plus- en/of minpunten

+ Stoere uitstraling, sportieve wegligging, directe besturing.
+ Overzichtelijk dashboard.
+ Prettige, eenvoudige bediening.
+ Navigatie- en snelheidsprojectie bij voorruit.
+ Veel kofferruimte voor een cabrio.
+ Rijke uitrusting.
+ Stoelzitting is uitschuifbaar voor extra ondersteuning van de bovenbenen.
+/- De kap neemt een deel van het zicht naar achteren weg. Maar de achteruitrijcamera helpt bij parkeren.
- Beperkte ruimte achterin.
- Richtingaanwijzer is gevoelloos, moeilijk instelbaar en onhoorbaar tijdens het rijden met open kap.

De concurrentie

Andere luxe cabrio’s

Getty Images
 
AUDI A3 CABRIOLET 35 TFSI
  • 150 pk
  • 57 cm langer
  • C-label, 124 g CO2/km, 1 op 18,2*
  • Vanafprijs €43.560

 

Getty Images
 
ABARTH 124 SPIDER 1.4 MULTIAIR 16V
  • 170 pk
  • 20 cm langer
  • G-label, 148 g CO2/km, 1 op 15,6*
  • Vanafprijs €45.595

 

Getty Images

MAZDA MX-5 SKYACTIVE-G 184 TS
  • 184 pk
  • 7 cm langer
  • G-label, 156 g CO2/km, 1 op 14,5*
  • Vanafprijs €40.290

Vind al onze autotests terug op www.plusonline.nl/auto

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine