Autotest: Nissan Micra IG-T 90 Tekna

Getty Images

Eef Merkelbach (50) is afgestudeerd cognitief psycholoog en werkt als stagecoördinator en -begeleider op een mbo. Daarnaast verzorgt onze testrijdster activiteiten in de natuur voor kinderen tussen 6 en 10 jaar. Hiervoor moet ze regelmatig op pad om het groen in de regio op te zoeken. Ze rijdt ook heel wat kilometers voor de stagebegeleiding. Per jaar legt ze zo’n 10.000 kilometer af in haar Toyota Aygo.

Eef: “Ik houd wel van compacte auto’s. Die zijn lekker overzichtelijk. Voor familiezaken staat er bij ons bovendien een tweede auto voor de deur. Toch mag een volgende auto voor mij net iets groter zijn dan de Aygo. Het is vooral fijn als er achterin boodschappenkratten passen waarin ik de spullen vervoer die ik nodig heb voor mijn werk. Dat is nu een probleem.”

Motorinhoud: 898 cc
Vermogen: 90 pk
Gemiddeld verbruik: 1 op 21,7
Energielabel: B*
CO2-uitstoot: 104 g/km*
Afmetingen (lxbxh): 400 x 174 x 146 cm
Gewicht: 1059 kg
Vanafprijs geteste versie: €20.590
Vanafprijs (1.0 liter, 71 pk): €15.190

Het oordeel
Ha, die kratten passen perfect in de Nissan Micra”, merkt onze testrijdster meteen op. “De ruimte aan boord is sowieso helemaal oké. Op de achterbank is het misschien wat krapper, maar voorin heb je alle ruimte. Bovendien zitten de stoelen lekker en de auto is intuïtief te bedienen. Heel comfortabel eigenlijk”, vindt Eef.
Als moderne auto is de Micra voorzien van allerlei moderne snufjes. Zo blijft hij netjes tussen de lijnen rijden en maakt hij een noodstop wanneer je even niet op zou letten als het verkeer voor je plotseling remt.

Maar het fijnste en meest praktische is volgens Eef de achteruitrijcamera. Die geeft twee beelden op het grote display in het dashboard: één van de achterkant en één van bovenaf gezien – alsof je vanuit een helikopter wordt gefilmd. Je ziet het reële wegdek en de strepen van je parkeervak. Heel fijn bij het parkeren. “De camera werkt ook in het donker heel goed. Juist dan wil je nog weleens iets over het hoofd zien, maar dat kan nu bijna niet.”
Gelukkig maar, want het zicht naar achter en de rechterzijkant is enigszins beperkt door de kleine raampjes, die achterin bovendien van een donker folie voorzien zijn. “Dit maakt de auto donker achterin en je kijkt er toch moeilijker doorheen.

Bovendien neemt de rechterstoel ook al wat van je blikveld weg. Zelfs als er niemand op zit.”
Verder heeft Eef geen reden tot klagen in deze luxe uitvoering van de nieuwe Micra. Er is weinig te wensen over, de pittige motor doet zijn werk redelijk stil, met hooguit een kleine, sportieve brom die bij de uitvoering past. “Ik heb echt lekker gereden in deze heel prettige wagen. Als ik op zoek ga naar een nieuwe auto, staat deze zeker op mijn lijstje.”

Tien plus- en/of minpunten
 +  Bediening heel intuïtief.
 +  Fijn compact stuur.
 +  Achteruitrijcamera, werkt ook goed in donker.
 +  Stevige stoelen, veel steun.
 +  Pittige motor.
 +  Goede wegligging, soepel sturen.
 +  Prima verlichting van de weg in het donker.
 +  Goede bagageruimte.
 –  Geblindeerde ramen achter.
 –  Zicht naar rechtsachter en achter.

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine