Autotest: Opel Mokka X 1.6 CDTI

Getty Images

Peter Vos rijdt zijn hele leven al in een Opel, momenteel doet hij dat in zijn Opel Mokka uit 2014. Nu is er een nieuw model uitgekomen die er stoerder uitziet en gemakkelijker te bedienen is. De hernieuwde kennismaking met de stoere Opel Mokka X is hem dan ook goed bevallen.

Peter Vos (68) is gepensioneerd consulent sociale werkvoorziening. Gepensioneerd zijn betekent voor hem dat hij veel tijd kan besteden aan zijn vrijwilligerswerk bij de amateurvoetbalclub, waar zijn hart ligt. Hij rijdt veel voor de club, maar maakt ook voor vakanties en andere uitjes heel wat kilometers; bij elkaar zo’n tienduizend per jaar. Dat doet hij in zijn Opel Mokka uit 2014. Peter rijdt niet alleen naar en van alle uitwedstrijden van het tweede elftal, ook is hij het aanspreekpunt voor de kleding van de 2400 leden van de club. “In de Opel Mokka is altijd ruimte om spelers mee te nemen of om dozen met kleding te vervoeren”, zegt hij. Vandaar dat zijn belangstelling uitgaat naar de opvolger van zijn huidige auto, de nieuwe Opel Mokka X.

  • Motorinhoud: 1598 cc
  • Vermogen: 110 pk
  • Gemiddeld verbruik: 1 op 25*
  • Energielabel: E*
  • CO2-uitstoot: 103 g/km*
  • Afmetingen (lxbxh): 428 x 178 x 166 cm
  • Gewicht: 1349 kg
  • Vanafprijs geteste versie: €30.045
  • Vanafprijs (1.6 benzine / 115 pk ): €22.995

* Fabrieksopgave.

Het oordeel

"Ik heb mijn hele leven in een Opel gereden en dat blijf ik zeker doen. Op een gegeven moment wilde ik graag hoger zitten en ik vond de Mokka altijd al een mooie auto. Toen ik de kans kreeg er een te kopen, heb ik dat meteen gedaan. En nu is er het nieuwe model. De voorkant ziet er stoerder uit, dat bevalt me wel. Ook het dashboard is veranderd, maar alles is nog net zo eenvoudig te bedienen. Dat het navigatiesysteem, de radio, de telefoon en dergelijke nu via een touchscreen zijn te bedienen, maakt het er alleen maar gemakkelijker op”, zegt de Mokka-kenner. Het rijden in de nieuwe Opel Mokka bevalt hem goed. De hoge zit, de stille motor en de gemakkelijke instap zijn onverminderd fijn. Peter: “Het verkeersoverzicht was altijd al prima, maar met de extra achteruitrijcamera en parkeersensoren (beide optioneel) wordt het wel heel eenvoudig.” De Opel On Star (extra tegen zo’n vijfhonderd euro) heeft Peter niet gebruikt. Toch lijkt het hem wel heel handig. Dit systeem is er in eerste instantie voor de veiligheid. Mocht je pech hebben, of erger, dan volstaat een druk op de knop om contact te leggen met de On Star-centrale. Hier helpt iemand je verder of stuurt direct de juiste (pech)hulp. Het systeem herkent zelfs een ongeval (doordat de airbags uitklappen), waarna de centrale contact opneemt met de chauffeur. Reageert die niet op de oproep, dan worden meteen de hulpdiensten gestuurd naar de plek die het navigatieapparaat doorgeeft. “Dat geeft een veilig gevoel”, zegt Peter. Daarnaast vindt het systeem onder andere een gestolen auto terug en kun je de centralist vragen naar een  restaurant of winkel in je omgeving, waarna de route meteen wordt ingevoerd in het navigatiesysteem. Gemak dient de mens.

Tien plus- en/of minpunten

+ Mooie auto, prettige uitstraling.
+ Rijdt heel fijn.
+ Hoge instap.
+ Goed verkeersoverzicht.
+ Achteruitrijcamera.
+ Perfecte stoelen, vooral de versie met optionele stoelverwarming.
+ Prima bediening, overzichtelijk.
+ Heldere en veilige verlichting.
- Oneffenheden, zoals verkeersdrempels, voel je goed.
- Krappe ruimte achterbank en bagageruimte.

De concurrentie: andere stoere wagens

SEAT Ateca 1.0 EcoTSI
Getty Images

  • 115 pk
  • Lengte: +6 cm
  • C-label, 121 g CO2/km, 1 op 19,2*
  • Vanafprijs €25.900

*Fabrieksopgave

Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0
Getty Images

  • 120 pk
  • Lengte: gelijkwaardig
  • D-label, 137 g CO2/km, 1 op 16,9*
  • Vanafprijs €21.740

*Fabrieksopgave

Honda HR-V 1.5
Getty Images

  • 130 pk
  • Lengte: +1 cm
  • D-label, 130 g CO2/km, 1 op 17,9*
  • Vanafprijs €25.950

*Fabrieksopgave

 

 

 


 


 

 

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine