'Een hybride auto met trekkracht'
Deze Toyota wordt vooral geprezen om zijn trekkracht, maar dat is niet alles. Het is ook erg prettig om in deze stille hybride te rijden.
Frank Janssen (50) is docent. Hij rijdt momenteel in een Audi A6 uit 2006. De kilometers die hij hiermee maakt, gaan met name op aan woon-werkverkeer en vakantie. Dit is goed voor zo’n 21.000 kilometer per jaar. Hybride rijden is voor Frank zeker een optie wanneer hij aan een nieuwe auto toe is. Een auto waarin een brandstofmotor samenwerkt met een elektromotor rijdt immers veel zuiniger. Maar Frank zoekt dan wel een hybride waar je een aanhanger achter kunt hangen – iets wat bij veel hybrides niet mogelijk is. De nieuwe Toyota RAV4 met 2,5 litermotor en vierwielaandrijving kan dat wel. Met een trekvermogen van 1650 kilogram is het zelfs een van de beste hybride trekkers van dit moment.
Specificaties Toyota RAV4 AWD 2.5 Hybrid
- Motorinhoud 2494 cc
- Vermogen 197 pk
- Gemiddeld verbruik 1 op 20,4*
- Energielabel B*
- CO2-uitstoot 115 g/km*
- Afmetingen (lxbxh) 457 x 185 x 166 cm
- Gewicht 1700 kg
- Vanaf-prijs geteste AWD 2.5 Hybrid €45.795
- Vanaf-prijs RAV4 (voorwielaandrijving/niet hybride) €33.995
* Fabrieksopgave
Het oordeel
Dit is een auto die mij zeer aanspreekt”, zegt Frank. “De hoge zit is heel prettig, net zoals zijn soepele rijgedrag. De RAV4 accelereert prima. Hoewel hij dan wel wat geluid maakt, rijdt hij als hij eenmaal op snelheid is vrijwel geluidloos. En dat levert extra comfort op.” Dat comfort wordt volgens hem versterkt door het ergonomisch ontwerp van stoelen en bedieningsorganen. “Het maakt dat je lekker fit uitstapt, zelfs na een lange rit.” De wegligging is mede dankzij de vierwielaandrijving erg prettig. “Deze uitvoering heeft veel elektronische hulpsystemen aan boord. Zo past de adaptieve cruisecontrol zichzelf aan de snelheid van mijn voorganger aan en het systeem houdt op de snelweg in de gaten of je niet per ongeluk je rijstrook verlaat. Dan stuurt hij zelfs lichtjes bij. Ideaal”, aldus Frank.
Wel een extra pakket
Overigens zijn deze laatste voorzieningen onderdeel van een omvangrijk veiligheidspakket waar wel extra voor moet worden betaald (€695 in de geteste uitvoering). In dit pakket zitten nog meer slimme oplossingen, zoals grootlicht dat voorkomt dat een tegenligger wordt verblind en een systeem dat snelheidsborden ziet en de laatst gespotte versie in het display toont.
Tijdens het rijden opgeladen
De hybride aandrijving is er overigens een zonder ‘stekker’. De accu’s worden tijdens het rijden opgeladen en geven hun energie af aan de elektromotor wanneer je accelereert of tijdens het wegrijden. Dit kan deels helemaal elektrisch. Wel zo aangenaam voor de buren als je ’s ochtends vroeg moet vertrekken. “Al met al is het een heel prettige reisgenoot voor vakanties. Vooral omdat je er een aanhanger of caravan achter kunt hangen. Op de camping is de vierwielaandrijving bovendien extra handig. Veel campings hebben immers onverharde wegen. Die zijn voor deze auto een peulenschil.”
Tien plus- en/of minpunten
+ Stil en comfortabel in combinatie met automaat.
+ Prettige wegligging.
+ Adaptieve cruisecontrol (optie) werkt goed.
+ Achteruitrijden eenvoudig door camera.
+ Voldoende bagageruimte met elektrisch bedienbare klep.
+ Informatief en overzichtelijk dashboard.
+ Neutrale, fijne stuurbekrachtiging.
+ Goede zitpositie, heerlijke stoelen.
– Stuur zou iets beter instelbaar mogen zijn.
+/- Prijs testauto is stevig, maar wel veel waar voor je geld.
De concurrentie: andere trekhybrides
Peugeot 508 RXH 2.0 HDI HY4
- 200 pk
- Trekvermogen: 1100 kg
- B-label, 109 g CO2/km, 1 op 21,7*
- Vanaf circa €51.360
* Fabrieksopgave
DS 5 Hybrid4
- 200 pk
- Trekvermogen: 800 kg
- A-label, 90 g CO2/km, 1 op 28,6*
- Vanaf circa €43.480
*Fabrieksopgave
Mitsubishi Outlander PHEV
- 203 pk (plug-in hybrid, met stekker)
- Trekvermogen: 1500 kg
- A-label, 42 g CO2/km, 1 op 52,6*
- Vanaf €41.990
* Fabrieksopgave
- Plus Magazine