Autotest: Volvo V40 Cross Country T4 AWD Geartronic

‘Een ideale auto als je veel kilometers maakt’

Getty Images

De Zweedse autofabrikant zet het veiligheidsaspect op nummer één en dat is te merken bij het rijden in de nieuwe Volvo V40.

Guido Smits (54) is leidinggevende ICT bij een grote organisatie. In het dagelijks leven rijdt hij met een Volvo V50 uit 2011, die hij vooral gebruikt voor zijn werk. De Volvo V40 is een auto die op zijn wensenlijstje staat als opvolger van zijn huidige V50. De stationwagon valt op door zijn sportieve  lijnen; met name de Cross Country-uitvoering (CC), een versie die iets hoger op de wielen staat. Vooral de vele veiligheidssystemen van de testauto spreken Guido aan.

  • Motorinhoud: 1969 cc
  • Vermogen: 190 pk
  • Gemiddeld verbruik: 1 op 15,6*
  • Energielabel: E*
  • CO2-uitstoot: 149 g/km*
  • Afmetingen (lxbxh): 437 x 180 x 147 cm
  • Gewicht: 1420 kg
  • Vanafprijs geteste versie: €40.795
  • Vanafprijs Volvo V40 CC (120 pk, geen AWD en automaat): €29.195

* Fabrieksopgave

Het oordeel

Volvo heeft een naam hoog te houden als het gaat om veiligheid. De Zweedse autofabrikant heeft het veiligheidsaspect altijd op nummer één gezet en dat is ook te merken als je in de nieuwe Volvo V40 rijdt. “Vooral de adaptieve cruisecontrol, die zelf in de gaten houdt of er een auto voor je rijdt en indien nodig de snelheid hierop aanpast, is fantastisch”, vindt Guido. “Je moet natuurlijk wel blijven opletten, want als er iemand tussen jou en de voorligger kruipt, remt de auto plotseling af omdat de afstand te klein wordt. Maar gelukkig doet de Volvo V40 dit best gecontroleerd.” Ook de rijstrookbewaking kan op de goedkeuring  van de testrijder rekenen. “Wanneer de sensoren  en camera’s zien dat je zonder richting aan te geven over de zij- of middellijn dreigt te gaan, begint het stuur te trillen en voel je weerstand. Pas dan merk je hoe vaak dit onbewust gebeurt, zelfs als je goed oplet. Dit is een ideale optie als je veel snelwegkilometers maakt, zoals ik.” Verder is de testauto voorzien van vierwielaandrijving (AWD, All Wheel Drive). Dit zorgt voor veel meer grip op het asfalt. Zeker in regenachtige en gladde tijden is AWD een enorme plus.

Lage en smalle instap

Een flink minpuntje vindt Guido de lage en smalle instap. “Ik ben lang, 1.90 meter, en raak snel het stuur en de bedieningspoken bij het in- en uitstappen. Maar als ik eenmaal zit, dan zit ik goed: de stoel is goed en comfortabel.” De slotconclusie van onze testrijder: “De stille motor, de veiligheidssystemen en de snel opschakelende automaat maken het plaatje compleet: een superfijne reisauto voor veel veilige kilometers.”

Eenvoudiger, meer ontspannen en vooral veiliger rijden

Guido is vooral gecharmeerd van de veiligheidssystemen, zoals adaptieve cruisecontrol, rijstrook bewaking  en parkeerhulp met  achteruitrijcamera. Ze helpen je het rijden eenvoudiger, meer ontspannen en vooral veiliger te maken. “Dat laatste geldt ook voor de mensen en auto’s om je heen. Want komt er iets bij in je buurt, dan gaat er ergens een lampje branden of een  signaaltje piepen.”

Tien plus- en/of minpunten

+ Zitcomfort.
+ Wegligging.
+ Weinig motor- en bijgeluiden.
+ Energiezuinig (onder andere door het  start-stop-systeem).
+ Eenvoudige bediening.
+ Uitvoering met veel luxe en veiligheid.
+ ‘King of the road’-gevoel.
+ Zelfs na lange ritten stap je ontspannen uit.
- In-/uitstap is smal en laag.
- Bedieningspoken achter het stuur zijn niet  goed zichtbaar.

De concurrentie: Andere AWD sportievelingen

Peugeot 508 SW RXH BlueHDI 180

Getty Images
  • 180 pk, diesel
  • Lengte: +46 cm
  • C-label, 119 g CO2/km, 1 op 21,7*
  • Vanafprijs circa €47.600

* Fabrieksopgave

Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCI AWD

Getty Images
  • 150 pk, diesel
  • Lengte: +50 cm
  • D-label, 127 g CO2/km, 1 op 20,4*
  • Vanafprijs circa €42.750

* Fabrieksopgave

Seat Leon ST 1.8 TSI X-PERIENCE 4-DRIVE

Getty Images
  • 180 pk, benzine
  • Lengte: +17 cm
  • D-label, 152 g CO2/km, 1 op 15,4*
  • Vanafprijs €37.550

* Fabrieksopgave

Auteur