BMW 320d Touring

Comfort in optima forma.

Niet goedkoop, wel gründlich

BMW profileert zichzelf in het topsegment van de automarkt. Niet goedkoop, maar wel gründlich: alles goed doordacht, pure luxe aan boord. En sportief, onder andere dankzij de achterwielaandrijving. Dit geldt zeker voor de krachtige diesel 320d Touring. Bijna €45.000 voor de basisversie is natuurlijk niet niks. Gelukkig biedt de auto een goede standaarduitrusting en is er een lange optielijst met bijzondere technologieën, zoals projectie van belangrijke gegevens in de voorruit. En een kofferklep die zichzelf opent nadat de voet langs een sensor is gegaan. Handig als je met volle handen staat.

BMW 320d Touring

  • Motorinhoud: 1995 cc
  • Vermogen: 184 pk
  • Gemiddeld verbruik: 1 l op 21,3 km 
  • Energielabel: B
  • CO2-uitstoot: 124 g/km
  • Afmetingen (lxbxh): 462x181x143 cm
  • Gewicht: 1565 kg
  • Prijs: vanaf €44.720

De Pluslezer

Frans Wolf (63) is zelfstandig ondernemer. Hij ontwerpt en produceert websites en retoucheert – met behulp van de computer – oude stadsfoto’s. Hij rijdt zo’n 45.000 kilometer per jaar, zowel privé als zakelijk, in zijn Saab 9-3 uit 2006.

Frans’ autotest in tien punten
Frans Wolf is geregeld op pad naar en voor klanten. Een beetje luxe aan boord is dan fijn. Hoe BMW in dat opzicht scoort, maakt hij duidelijk in tien plus- en/of minpunten:
+ Xenon-verlichting, fantastisch.
+ Goede rijeigenschappen, heel uitnodigend.
+ Cruisecontrol met active breaking (zie ‘Het detail’).
+ Automatische motorstop bij stilstaan, zuinig en toch snel weer weg.
+ Heel fraaie, luxe afwerking van het interieur.
+ Handige internetfunctie; dus ook zoeken via Google.
-  Leren stoelen zijn niet echt zacht onder het zitvlak .
-  Asbakje klapt raar open en is moeilijk dicht te maken.
-  Onderste deel van dashboard onzichtbaar door stuur.
-  Wat windgeruis rond het voorportier.

Het oordeel
“Ik ben bijzonder onder de indruk van alles wat BMW aan technologie en rijeigenschappen in één auto heeft samen weten te brengen. Zeer attractief voor mensen die veel kilometers maken. Pas dan wel op voor snelheidsovertredingen. Want hij is stil én snel.”

Het detail

“De auto heeft cruisecontrol met active breaking. Een radar houdt de voorgangers in de gaten en als die afremmen, bijvoorbeeld in een file of voor een stoplicht, dan remt de BMW automatisch mee en trekt vervolgens ook weer op. Geweldig!”

BMW Cruise Control

De professional

Michael Bleekemolen (63) was formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen. Iedere maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.

Michaels autotest in tien punten

+ De Touring heeft een prettige zit; de passagiers achter
hebben redelijke beenruimte.
+ De bedieningsknoppen zijn goed bereikbaar.
+ De wegligging en remmen zijn prima.
+ De weergave van het dashboard in de voorruit.
+ De keuzestand ECO Pro Modus voor zuinig rijden.
+ Het navigatiesysteem is goed en eenvoudig te bedienen.
+ Het kofferdeksel is makkelijk te openen met volle handen.
+ Het is een veilige auto, mede door het totaalpakket.
-  Het model is in de basis niet veel veranderd.
-  Blijven de accessoires bij verkoop nog redelijk veel waard? Moeilijk te zeggen.

Het oordeel
“Op het eerste gezicht denk je bij het zien van dit model in de 3-serie van BMW niet meteen dat het een nieuw model is. Toch heeft het automerk uit Beieren (de ‘B’ uit BMW) weer veel innovatieve zaken ingebracht.
Qua veiligheid en wegligging valt er niets op aan te merken: simpelweg uitstekend. Het instappen had iets makkelijker gemogen, maar eenmaal in de auto is er genoeg te beleven. Het weergeven van dashboardfuncties op de voorruit is handig om meer aandacht te houden op de weg. Denk bijvoorbeeld aan herkenning van verkeersborden in het display. Fantastisch is dat er diverse opties zijn ingebouwd om efficiënt om te gaan met brandstof. Een ander slim gadget is de achterklep die je open kunt maken door middel van een zwaai met de voet. Want hoe vaak sta je niet met boodschappentassen in je hand.
Door de vele mogelijkheden en extra’s heb ik eigenlijk aan één pagina niet genoeg om mijn bevindingen op te schrijven. Al deze accessoires zijn beslist de moeite van het ontdekken waard, maar uiteraard hangt er wel een prijskaartje aan.”

BMW Interieur

De concurrentie: andere diesel stationwagons

Audi A4 Avant 2.0 TDI
• 177 pk
• Gem. verbruik: 1 op 20,8
• B-label; 126 g CO2/km

• Vanaf €43.650

Mercedes-Benz C 220 CDI Estate BlueEfficiency
• 163 pk
• Gem. verbruik: 1 op 21,3
• C-label; 124 g CO2/km

• Vanaf €43.567

Volvo V60 D4 Kinetic
• 163 pk
• Gem. verbruik: 1 op 22,2
• A-label; 119 g CO2/km

• Vanaf €40.435

Auteur 
Bron 
  • PlusMagazine