De nieuwe BMW i3 is een compacte stadsauto, leverbaar in puur elektrische vorm én in een versie met een range extender. Deze stadsauto is luxe, comfortabel en schoon!
Hip met een stekker
De range extender is een kleine benzinemotor die de accu’s onderweg bijlaadt, waardoor de actieradius kan worden vergroot. De range extender zorgt wel voor enige CO2-uitstoot, hoewel 13 g/km bescheiden genoemd kan worden. Driehonderd kilometer zou de i3 met range extender moeten kunnen afleggen; zonder deze hulpbron maximaal 160 kilometer. Omdat we bij de test veel op de snelweg reden, daalde de actieradius echter snel. De BMW i3 is daarom vooral een stadsauto, luxe en comfortabel. En met alleen accu’s ook nog eens heel schoon. Opladen duurt zes tot acht uur via een laadpaal of stopcontact thuis, of een half uur via een snellaadpaal (optioneel). Te koop vanaf €35.500. Met range extender is dit €39.990.
BMW i3 met range extender
• Motorinhoud: 647 cc
• Vermogen: 170 pk
• Gemiddeld verbruik: 1 l op 167 km
• Energielabel: A
• CO2 -uitstoot: 13 g/km
• Afmetingen (lxbxh): 400 x 204 x 160 cm
• Gewicht: 1315 kg
• Vanaf €39.990
De Pluslezer
Nico Bennink (56) is orthopedisch chirurg en rijdt een Volvo XC90 met V8-motor. Daarnaast pakt hij zeer regelmatig zijn motor, een Honda Crosstourer.Hij legt zo’n 25.000 kilometer per jaar af, met name door de verre autovakanties.
Nico’s autotest in tien punten
Een auto moet vermogen hebben, comfort en goede stoelen, vindt Nico. En stil zijn. Dat laatste is de BMW i3 zeker. Hoe de i3 verder scoort, vertelt hij aan de hand van zijn tien plus- en/of minpunten:
+ Acceleratie in de stad is heel pittig.
+ Prima, hoge instap.
+ Prachtige afwerking, solide.
+ Geweldig veercomfort.
+ Displays goed leesbaar.
+ Prachtige sfeerverlichting.
– Actieve range extender is hoorbaar.
– Smalle banden.
– Stoelen te vlak, weinig steun.
– Windgevoelig.
Het oordeel
“De BMW i3 is absoluut geen speeltje. Het is een solide, degelijke auto die snel optrekt en stil rijdt. Ik vind hem te duur en de actieradius te beperkt. Zeker omdat ik hou van verre vakantiereizen. Maar voor wie niet veel kilometers maakt, is het een verstandige, schone keuze.”
Het detail
“Ik ben in het donker nog eens gaan kijken naar de sfeerverlichting. Die is echt mooi. Ook een detail zoals de selectieknop voor voor- of achteruitrijden vind ik prachtig.”
De start-stop-knop met DNR-schakelaar aan de stuurkolom.
De professional
Michael Bleekemolen (64) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen. Iedere maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.
Michaels autotest in tien punten
+ Je bent milieubewust aan het rijden.
+ Fraai design.
+ Het elektrische systeem is zeer duidelijk.
+ Laadpalen die in de buurt zijn, worden aangegeven.
+ Een goede wegligging.
+ Voldoende bergruimte.
+ Er is gebruikgemaakt van hightech materiaal voor gewichtsbesparing.
+ Heerlijk geruisloos.
– De actieradius is eigenlijk te weinig, minder dan je verwacht.
– Ook het financiële voordeel van elektrisch rijden is omgerekend minder dan je zou denken.
Het oordeel
“Ik ben meteen verslingerd geraakt aan het elektrisch rijden. Heerlijk, zeker met deze BMW. En het design is ook nog eens mooi. Het is even wennen aan ‘het rijden van de toekomst’, daarna is het relaxed. Met optrekken waan je jezelf in een sportwagen, zo snel en soepel als dat aanvoelt. Een nadeel vind ik dat bij het loslaten van het gaspedaal de auto, voor het terugwinnen van elektriciteit, veel afremt.
De BMW i3 heeft een prima wegligging. De i3 is meer een tweezitter dan een auto voor het gezin. Achterin is niet al te veel ruimte. Kan lastig zijn bij lange afstanden, maar feitelijk kun je die toch niet halen. Op de wat mindere zijdelingse steun na zijn de stoelen goed en hard.De actieradius is beperkt en tussendoor ben ik een half uur aan een paal gaan ‘hangen’ om te laden. Na dat halve uur was er tien kilometer op het dashboard bijgeschreven. Daar had ik wat meer van verwacht! Positief is dat je de actieradius met de range extender behoorlijk kunt uitbreiden, maar na zo’n 275 kilometer is in de praktijk de rek eruit. Desalniettemin blijf ik enthousiast!”
De concurrentie:
Andere elektrische stadsauto’s
Nissan Leaf
• Volledig elektrisch
• 109 pk
• A-label, geen CO2-uitstoot
• Vanaf €29.790
Renault Zoe
• Volledig elektrisch
• 88 pk
• A-label, geen CO2-uitstoot
• Vanaf €20.990
Ford Focus Electric
• Volledig elektrisch
• 145 pk
• A-label, geen CO2-uitstoot
• Vanaf €39.990
- Plus Magazine