Citroen C5 Tourer praktisch en ruim

Cadeautjes, surprises, feestgangers? In december komt extra ruimte goed van pas. Daarom deze maand: de Citroën C5 Tourer, met een bagageruimte van liefst 505 tot 1463 liter. Alles kan met gemak mee!

Citroën C5 Tourer
2.0i 16V Exclusive
Motorinhoud: 1997 cc
Vermogen: 143 pk
Gewicht: 1553 kilo

Vrachtpatser
Standaard aanwezig, behalve op de 2.0i automaat: het intelligente tractiecontrolesysteem, waarmee je zelfs op de Noordpool veilig rijdt. De voorwielaangedreven C5 rijdt hierdoor alsof hij vierwielaandrijving heeft. De door Plus Magazine geteste versie, de C5 Tourer 2.0i 16V Exclusive, had nog een paar handigheidjes, zoals een achterklep die via de afstandsbediening opent en sluit. En een knop in de laadruimte waarmee de hele achterkant zo'n 15 centimeter lager wordt; handig als er zware spullen in moeten. Het veringssysteem is wel alleen standaard op de hogere uitrustingsniveaus.

Ook het MyWay Navigatiesysteem voor heel West-Europa (met kleurenscherm, radio/cd/mp3 speler en bluetooth handsfree telefoonsysteem) maken het leven aan boord comfortabel en makkelijk. De testauto kost door deze en andere extra's (zoals metallic lak, imposante 18 inch lichtmetalen velgen, alarm en zij-airbags achterin) €40.125. De basisprijs van de 2.0i Exclusive is €36.090. De goedkoopste C5 Tourer is de 1.8i 16V (127 pk, met zuinig B-milieulabel): €27.590. www.citroen.nl.

De Pluslezer

Martien Franssen (56) is business consultant in de ICT-sector. Hij rijdt voor zijn werk en privé jaarlijks 30.000 kilometer in een Kia Carens uit 2006.

Martiens autotest in tien punten
Martien ziet zijn auto als een rijdend kantoor. Comfort is, om goed te kunnen werken, belangrijk. Hoe comfortabel is de Citroën C5 Tourer? Onze kritische testrijder vat zijn ervaringen samen in tien plus- en minpunten:

+ Uitermate sportief weggedrag.
+ Zeer goede stoelen, prima instelbaar, ook voor lange passagiers.
+ Gigantisch ruime kofferbak met automatische kofferklep.
+ Fantastische navigatie: duidelijk, eenvoudig, snel.
+ Stilte aan boord.
+ Regensensor functioneert perfect.
+ Enorme uitstraling, schitterend design.
- Zicht rondom is beperkt door de brede raamstijlen.
- Instap is erg laag, deuropening klein.
- Het middendeel van het stuur draait niet mee; dat is soms hinderlijk.

Het oordeel
"De C5 Tourer is een fantastische supercomfortabele auto, zeer geschikt voor lange ritten. Hij zit lekker, rijdt lekker en ziet er goed uit. De flitsende vormgeving trekt op de weg de aandacht. Hij is bovendien heel praktisch, van de enorme kofferbak tot de elektronica, zoals de navigatie, de automatisch te openen kofferbak en de regensensor.
De auto is wel een tikje eigenzinnig. Zo is de elektronische handrem niet handig in gebruik."

Het detail
"Het dashboard zit vol fraaie details. Mooi uitgewerkt, eenvoudig in gebruik en overzichtelijk."

De Professional

Michael Bleekemolen (60) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen.

Michaels autotest in tien punten
+ Het is een ruime auto met een normale instap.
+ De bagageruimte is riant.
+ Om het oude Citroën-gevoel te behouden, heeft deze C5 speciale vering.
+ De stoelen zijn goed en de afwerking is robuust.
+ De bedieningsknoppen zijn mooi onder handbereik geplaatst.
+ Het schakelen gaat makkelijk en precies.
+ Het is geen standaard of 'doorsnee' auto.
- De motor had wel meer vermogen mogen leveren bij het accelereren.
- De wegligging voelt instabiel, terwijl hij niet instabiel is.
- Wat de restwaarde zal zijn ten opzicht van de nieuwprijs, oftewel de afschrijving, is op dit moment niet te bepalen.

Het oordeel
"Ik heb goede herinneringen aan de oude Citroëns: veel karakter en een fantastische vering en hoogteverstelling. Dat u dat na vijftig jaar weer terugvindt in deze auto is een teken dat het werkt.
De ruimte voorin en achterin is redelijk goed. Voor de chauffeur, passagiers en bagage is de C5 dus een prima auto. Minpunt is dat de wegligging niet optimaal voelt; de te lichte stuurbekrachtiging helpt hier ook niet bij. Maar het gevoel mag dan niet helemaal oké zijn, uiteindelijk blijft de auto ondanks alles toch goed op de weg. Van de motorische kant van dit model had ik meer verwacht. Vooral de acceleratie had naar mijn idee beter gekund. Mijn eindconclusie is dat de Citroen C5 een goede en degelijke auto is, wellicht meer voor de zakelijke dan de particuliere markt. Het lastige is dat de restwaarde nu moeilijk te bepalen valt."

Het detail

"Een leuke gimmick is dat u de auto aan de achterkant kunt laten zakken, waardoor de laadvloer een stukje lager wordt. Handig als er grote of zware bagage mee moet."

 

Auteur