Spacewagon die gaat als een speer.
Al jaren is de Citroën C4 Picasso een graag geziene gast onder de ruimtewagens. Dat geldt ook voor de huidige generatie, en al helemaal voor de grote versie: de Grand C4 Picasso.
Strak, stil en uit de kluiten gewassen
Hoewel de auto is vernoemd naar een schilder die na zijn kubistische periode amper nog een rechte lijn op het doek heeft gezet, ziet deze Picasso er strak uit. Hij biedt plek aan zeven personen, al moeten de benen van passagiers op de tweede rij achterin niet te lang zijn. Met een nieuwe dieselmotor van 150 pk gaat hij bovendien als een speer, zonder te veel diesel door te slikken. We hebben het hier dus over een echte reismobiel. De Grand C4 Picasso is er vanaf €27.890, de door Plus geteste BlueHDi 150 vanaf €34.690.
Citroën Grand C4 Picasso BlueHDI 150
• Motorinhoud: 1997 cc
• Vermogen: 150 pk
• Gemiddeld verbruik: 1 liter op 23,8 km
• Energielabel: C
• CO2-uitstoot: 110 g/km
• Afmetingen (lxbxh): 460 x 183 x 164 cm
• Gewicht: 1405 kg
• Prijs: €34.690
De achterste twee stoelen zijn handig voor de kleinkinderen. Inklappen levert een vlakkelaadvloer op.
De Pluslezer
Frank van der Klijn (57) zit als vertegenwoordiger veel op de weg. Jaarlijks komt er bij hem zo’n 40.000 km op de teller. In zijn Volkswagen Polo maakt hij natuurlijk ook privékilometers, die zijn bij dit gemiddelde inbegrepen.
Franks autotest in tien punten
Of de Citroën Grand C4 Picasso bij Frank in de smaak valt, maakt hij duidelijk aan de hand van tien plus- en minpunten:
+ Cruisecontrol werkt al vanaf 50 km per uur in de derde versnelling.
+ Sleutel kan in de zak blijven; instappen en starten.
+ Grote voorruit zorgt voor goed zicht rondom.
+ Hoge instap.
+ Pittige, rustige motor.
+ Een zee aan ruimte.
+ Zet zichzelf automatisch op de handrem.
– Stoelzitting is iets te kort.
– Start-stopsysteem stopt motor maar voor korte tijd.
– Auto voelt zweverig in lange bochten.
Het oordeel
Frank maakt jaarlijks heel wat meer kilometers dan het Nederlandse gemiddelde van 15.000 km. Comfort, goed verkeersoverzicht en gemakkelijk in- en uitstappen vindt hij belangrijk. “Ik rij met name alleen of met mijn vrouw. Dan verzuip je wel een beetje in deze grote auto, daarom zou het mijn keuze niet zijn. Wel wat rijden betreft: dat doet deze Citroën super. Hij is comfortabel, stil, snel en heel direct in de besturing. Prima.”
Het detail
“Het dashboard is heel bijzonder en eigentijds door het grote led-scherm. Maar het geeft wel heel veel informatie tegelijkertijd. Daar moest ik even aan wennen.”
De professional
Michael Bleekemolen (64) was formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie over-dekte kartbanen. Elke maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.
Michaels autotest in tien punten
+ De C4 heeft een mooi uiterlijk en is een aparte auto.
+ Zeer ruim van binnen en comfortabel.
+ Echt een auto voor lange ritten.
+ De wegligging is uitstekend, de C4 helt niet over.
+ De dieselmotor is verrassend snel.
+ Schakelen gaat prima en de versnelling staat aangegeven op het dashboard.
+ Het dashboard heeft veel mogelijkheden.
+ Ook deze auto heeft een start-stopsysteem.
+ De garantie kan voor €349 drie jaar verlengd worden.
– De testversie was handgeschakeld, maar een automaat hoort meer bij deze Citroën.
Het oordeel
“Doordat het een hoge auto is, stap je snel en makkelijk in. De ver doorlopende voorruit zorgt dat je je bijna in de hemel waant! In de praktijk zul je de schuif-zonneklep veel dicht hebben, want te veel licht van boven werkt storend.
De auto biedt veel ruimte voor zowel passagiers als bagage, ideaal. De achterste twee stoelen zijn wel krap en eigenlijk meer geschikt voor (klein-)kinderen.
Dankzij het start-stopsysteem kun je ‘in alle rust’ wachten voor een stoplicht. Het is sowieso rustig in de Grand C4 Picasso, want er komt weinig motorgeluid naar binnen. De stille dieselmotor reageert verrassend snel en het dashboard geeft aan wanneer je kunt, mag en moet schakelen. De wegligging geef ik als cijfer een 7,5, alleen de remmen zijn een beetje bruut. Ik vind deze fraaie Citroën een uitstekende reisauto, alleen dan wel graag met automaat!”
De concurrentie:
Andere ruime diesels
Renault Grand Scénic
• Minder vermogen dan de testauto: 130 pk
• Iets kleiner (ca. 3 cm)
• Gemiddeld verbruik: 1 op 23,3
• A-label; 112 g CO2/km
• Vanaf €36.390 (7-zits)
Peugeot 5008
• Zelfde vermogen: 150 pk
• Wat kleiner (ca. 7 cm)
• Gemiddeld verbruik: 1 op 18,9
• E-label; 138 g CO2/km
• Vanaf €37.450 (7-zits + €1000)
Opel Zafira Tourer
• Meer vermogen dan de testauto: 165 pk
• Net wat langer (ca. 6 cm)
• Gemiddeld verbruik: 1 op 18,9
• D-label; 139 g CO2/km
• Vanaf €36.545 (7-zits + €895)
In maart naar een autobeurs? Kijk op https://www.plusonline.nl/auto/autobeurzen-in-maart
- Plus Magazine