De kleine, sportieve cabrio Daihatsu Copen heeft een hoge ‘aaibaarheidsfactor’. Hij valt op in het straatbeeld en rijdt erg lekker dankzij de krachtige motor, het lage gewicht en de voorbeeldige wegligging.
De compacte 1.3 litermotor geeft een vermogen af van 87 pk (64 kW) en dat is voor een auto van slechts 850 kilogram behoorlijk. Zonder blikken of blozen rijdt hij 180 km/uur, met een aangenaam gemiddeld brandstofgebruik van 1 op 16,6.
Standaard is de geteste Copen 1.3 1V Sport voorzien van een rood lederen interieur met rood-zwart Momo sportstuur, airco, elektrisch bedienbare zijramen en buitenspiegels, winddeflector tussen de hoofdsteunen (beperkt het wervelen van wind rond het hoofd), stoere lichtmetalen velgen, ABS, airbags, elektronische remkrachtverdeling en stoelverwarming. Kortom, een goed ogende, comfortabele cabrio. De Daihatsu Copen 1.3 16V is er vanaf €23.130. De Sport kost €25.380. Meer informatie op www.daihatsu.nl.
De Pluslezer
Valentine Bouwman (50) is niet in een hokje te plaatsen. Ze werkt twee avonden per week in de Stadsschouwburg van Utrecht en geeft daarnaast reiki-behandelingen, gezichtsbehandelingen en ontspannende massages. Ze heeft een Saab 900 uit 1994 die ze deelt met vier buren. Zelf gaat ze er vooral op uit met vriendinnen: naar het strand of de bossen in.
Valentines autotest in tien punten
Valentine heeft iets met oude auto’s en bij de Daihatsu Copen ziet ze details van vroeger, zoals de koplampen: ze doen denken aan die van een oude Volkswagen. De testrit met de Copen vat ze samen in tien plus- en/of minpunten:
- + Lekker duidelijk leesbaar dashboard.
- + Vrolijk en stoer uiterlijk.
- + Sportief, fijn stuur.
- + De auto geeft je het gevoel dat je weer 30 jaar bent.
- + Hij is compact en toch compleet.
- - Reageert erg snel op gasgeven (voor anderen wellicht positief).
- - Te lage in- en uitstap.
- - Sportstoelen niet echt comfortabel.
- - Hard geveerd, je voelt elke oneffenheid.
- - Weinig been- en bagageruimte.
Het oordeel
“Het is een vrolijk, klein, pittig sjansautootje. Je hebt er veel bekijks mee en krijgt er nieuwe vrienden mee op de weg: de mede-cabriorijders. Ik heb er veel plezier mee gehad. Al vanaf het wegrijden voelt het als een attractie. Ik werd er heel vrolijk van.
Je kunt natuurlijk niet gaan shoppen, want er zit te weinig bagageruimte in. Het is een echt vriendinnenautootje. En
hij heeft een lekker kontje.”
Het detail
“Dat is het dakje. Ik heb vol verbazing gekeken hoe het dak zich openvouwt en achterin de kofferruimte wordt opgeborgen. Gewoon door één knop in te drukken. Heel vernuftig. Wat ik miste was het make-upspiegeltje in de zonneklep.”
De Professional
Michael Bleekemolen (59) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen.
Michaels autotest in tien punten
- + De Copen is een nette auto met een goede afwerking en kwaliteit.
- + Het design doet een beetje denken aan de Audi TT.
- + Hij heeft een prima wegligging.
- + Op het remsysteem valt weinig aan te merken.
- + De auto is erg makkelijk in het gebruik. Het rijden en inparkeren gaat zo makkelijk, daar kan de gemiddelde brommer zelfs niet tegenop.
- + De prijs van deze auto is reëel.
- - Hij heeft – als cabrio – wel wat beperkingen waar je mee zult moeten leven.
- - Er is geen kofferbak en dat mis je al snel. Het is geen boodschappenauto!
- - Het stuur is te laag geplaatst ten opzichte van de stoelen.
- - Het is niet de veiligste auto die er is.
Het oordeel
“De Copen is een heerlijke kleine auto. Je hebt geen stopwatch nodig om de tijd van 0 naar 100 km/uur te meten – dat kan bijna met de gewone klok. Maar als je een cabrio wilt, dan is deze Daihatsu er een met een goede wegligging, prima remmen, een goed werkende elektrisch te openen kap (niet onbelangrijk bij een cabrio!) en dat allemaal voor een redelijke prijs. Op deze ‘funauto’ zitten standaard al veel opties. Natuurlijk, een cabrio heeft beperkingen. Weinig of in dit geval zelfs geen kofferruimte en maar ruimte voor twee passagiers. Instappen met de kap dicht is niet eenvoudig, maar als de kap eenmaal open is, waan je jezelf in een wereld van vrijheid.”
Het detail
“Ik moet natuurlijk wel de veiligheid even noemen. Als je een cabrio koopt, loop je altijd een extra risico. Toch neem ik dit risico graag voor mijn rekening tijdens een mooie zomerse dag!”
De concurrentie:
Drie compacte cabrio’s
Peugeot 207 CC
• Sterkere motor (120 pk)
• Langer, zwaarder, minder zuinig (1 op 15,4)
• Vanaf €23.690
Opel Tigra TwinTop
• Vergelijkbaar vermogen
• Grootste bagageruimte met dak open
• Vanaf €20.395
Mitsubishi Colt CZC
• Meeste bagageruimte met dak dicht (460 liter)
• Meer vermogen (109 pk)
• Vanaf €19.999