De auto wordt steeds veiliger

Getty Images

Autofabrikanten besteden veel aandacht aan de veiligheid van hun auto's en de automobilist is daar blij mee: veiligheidssystemen zijn een onderscheidende factor. Achter het stuur de krant lezen is nog altijd een utopie, maar dat de nieuwste auto's alweer vele malen veiliger zijn dan de modellen van vijf jaar geleden, staat buiten kijf.

Ruim zicht

Veiligheid begint met een goed en ruim zicht en een goede zitpositie. Vandaar dat auto's rondom over zo veel mogelijk raamoppervlak beschikken: de bestuurder moet liefst alles kunnen zien. In een wat hogere auto is dat zicht over het algemeen nog wat beter. Een goede zitpositie is minstens zo belangrijk: een goede en comfortabele stoel die ervoor zorgt dat de bestuurder niet te snel moe wordt. Tegelijkertijd moet de stoelpositie zo zijn dat de bestuurder moeiteloos alle bediening van zijn auto binnen handbereik heeft.

Slimme camera's

Veel nieuwe auto's zijn uitgerust met camera's die in combinatie met verschillende technische systemen meer veiligheid waarborgen. De dynamische cruise control is daar een goed voorbeeld van: de afstand tot de voorligger wordt continu gedetecteerd en de auto houdt automatisch voldoende afstand tot deze voorligger. Ook zijn er systemen die in de gaten houden hoe de bestuurder rijdt - gaat hij als gevolg van vermoeidheid slingeren dan wordt hij door de auto gewaarschuwd. Nog een slimme veiligheidsvoorziening is het automatisch remmen voor een obstakel: op het moment dat de bestuurder dan niet zelf remt, neemt de auto dat over. Verder zijn er inmiddels auto's die zonder hulp van de bestuurder inparkeren - ook dat gebeurt natuurlijk op basis van camera-informatie. Nieuw is ook de dode hoekverklikker: op het moment dat zich links of rechts van de auto een andere weggebruiker bevindt, krijgt de bestuurder daar een signaal van in zijn buitenspiegel.

Remmen en licht

De auto's van nu beschikken over rem- en aansturingssystemen die onder alle omstandigheden een goede en stabiele wegligging garanderen zodat de bestuurder zijn auto bij plotseling remmen of bijvoorbeeld gladheid onder controle kan houden. Wat betreft verlichting zijn sommige auto's inmiddels voorzien van koplampen die automatisch meedraaien in de bocht en automatisch dimmen bij tegemoetkomend verkeer.

EuroNCAP

Bent u van plan een nieuwe auto te kopen, dan kunt u op de website van EuroNCAP kijken hoe de auto van uw voorkeur qua veiligheid uit de test is gekomen. Het instituut EuroNCAP hanteert strenge veiligheidsstandaarden die breed worden erkend en gebruikt. Auto's worden niet alleen getest op de veiligheid van inzittenden (met speciale aandacht voor kinderen), maar er worden ook tests uitgevoerd om te kijken naar de veiligheid van voetgangers. Bij auto's die over automatische detectiesystemen beschikken, kijkt EuroNCAP tevens naar de effectiviteit van die systemen.

Winterbanden

Als het om veiligheid gaat, mag de winterband niet onbesproken blijven. Winterbanden hebben een andere rubbersamenstelling en een ander profiel. Die eigenschappen zorgen ervoor dat de banden bij temperaturen onder de 7°C beter presteren dan een standaard band. De remweg is korter, de waterafvoer is beter en ook de wegligging is beter. Alles bij elkaar heeft de auto daardoor meer grip op de weg - en dat is bij winterse omstandigheden wel zo veilig! De ANWB test jaarlijks winterbanden, dus mocht u ze nog moeten aanschaffen, dan vindt u daar de laatste testresultaten.

Eigen veiligheidsmaatregelen

Tot slot: zorg ervoor dat u altijd minstens twee veiligheidshesjes, een gevarendriehoek en liefst twee lifehammers in uw auto heeft. Ook een EHBO-verbandtrommel, een warm plaid en misschien zelfs een brandblusser kunnen zomaar eens van pas komen.

Auteur