Autorijden was vroeger compleet anders dan tegenwoordig; auto’s hadden geen stuurbekrachtiging, vrijwel geen elektronica én meestal een handmatige choke. Maar u had wel het gevoel dat u écht reed.
De website Wijkopenautos.nl heeft een top 10 samengesteld van de populairste auto’s tussen de jaren ‘70 en ‘90. Staat uw eerste auto erbij?
1. Opel Kadett
Foto: © CC 2.0 peterolthof
In deze tijd vonden verschillende modellen van Opel Kadett gretig aftrek. De ruimte en de goede nokkenasketting maakten het een zeer populaire auto. Bovendien verliep het schakelen soepel en haalde hij, ondanks de beperkte motorinhoud, met gemak hoge snelheden. De Opel Kadett C werd in de markt gezet als tegenhanger van de Kever en wist zijn verkoopcijfers te overtreffen. U kon uit een aantal extra’s kiezen om uw auto uit te breiden: een sigarettenaansteker, klokje en verstelbare binnenspiegel of rugleuningen. Daarom was voor een grote groep automobilisten niet de Kever, maar de Kadett ‘das Auto’.
2. Ford Taunus
Foto: © CC 2.0 nakhon100
Van deze familieauto zijn in deze jaren verschillende modellen op de markt gebracht. Van het model ‘badkuip’ (het uiterlijk met ronde vormen deed sommige mensen hieraan denken) tot de meer strakke lijnen. De ruime kofferbakruimte was het grote pluspunt van de Ford Taunus. Op vakantie gaan naar het buitenland met deze auto was nooit een probleem. Zelfs de zak aardappelen kon altijd mee! Naast de Ford Taunus waren ook andere Fords geliefd in deze tijd, zoals de Ford Escort (Auto van het Jaar in 1981) en de Ford Fiesta.
3. Volkswagen Golf
Foto: © CC 2.0 photobeppus
Deze auto was door een combinatie van techniek en een eenvoudig ontwerp hét voorbeeld van een compacte gezinsauto, die bovendien ruim was van binnen. Een andere zeer gewaardeerde auto van Volkswagen was natuurlijk de Kever. In de jaren '70 en '80 was de Kever nog veel te zien op de Nederlandse wegen, maar werd qua populariteit al snel ingehaald door de Volkswagen Golf. Dit type Golf wordt nu vaak gezien als scheurijzer onder jongeren. Toch reden vele lagen van de bevolking in deze vierwieler.
4. Peugeot 504
Foto: © CC 2.0 Charlie
Deze Franse vierwieler werd Auto van het Jaar 1969 en was vooral in de tweede helft van de seventies razend populair in Nederland. De Peugeot 504 stond bekend om zijn comfort: aangename stoelen en een soepele vering zorgden voor een fijne rijervaring. Nadeel was dat de auto niet altijd even makkelijk schakelde. In de jaren '80 werd hij al snel minder gezien door de auto-inkoop vanuit Afrika. Daar is het nu nog steeds een populaire auto.
5. Fiat 500
Foto: © CC 2.0 Arco Ardon
Ook wel bekend onder de bijnaam 'rugzakje' of 'bultje'. Op vakantie in Italië ziet u deze kleine auto’s nog steeds overal geparkeerd staan. In Nederland was hij zeer geliefd onder verliefde stelletjes, maar zo gauw er gezinsuitbreiding kwam moest de krappe 500 meestal wijken. Van het merk Fiat konden de Panda en de 600 destijds ook op een grote groep liefhebbers rekenen. De Fiat 500 is sinds enkele jaren weer terug van weggeweest, maar de moderne versie kan eigenlijk niet tippen aan deze klassieker.
6. Citroën 2CV
Foto: © CC 2.0 allen watkin
Deze 'deux chevaux', wat twee paardenkracht betekent, kennen wij ook wel als de (Lelijke) Eend. De auto had geen kooiconstructie, waardoor u het gevoel had dat de carrosserie meebewoog als u door een bocht reed! Naast dit model waren er ook andere geliefde Citroëns in het straatbeeld te zien, zoals de Dyane. Deze werd geproduceerd om te kunnen concurreren met de Renault 4, had een vijfde deur en meer pk.
7. Toyota Corolla
Foto: © CC 2.0 sv1ambo
De Toyota Corolla is wereldwijd de meest verkochte auto en mag zeker niet in deze lijst ontbreken. In de jaren '70 en '80 enorm in trek, omdat u waar voor uw geld kreeg. Naast de Corolla vond je onder andere ook modellen als de 1000, de Camry en de Starlet op de markt. Met de keuze uit al deze modellen groeide ook de populariteit van het merk in Nederland. De Corolla wordt nog steeds geproduceerd (niet te koop in ons land) en kreeg een flinke facelift, maar staat nog altijd bekend als zeer comfortabel.
8. Datsun 100A
Foto: © CC 2.0 Kieran White
De Datsun "Cherry" 100A werd gebouwd tussen 1970 en 1986 en dankte zijn populariteit aan z'n opvallende uiterlijk. Het model was verkrijgbaar met motoren tussen de 50 en 75 pk. Ook was er een diesel met 54 pk. Dit model werd in de jaren '80 omgedoopt tot de Nissan Cherry. De auto stond in de jaren '70 bekend als de ‘fietsenpikker’, vanwege de grote blinde hoek. Verder kende de Datsun Cherry vrijwel nooit technische mankementen, hij liet u als bestuurder zelden in de steek. Samen met de Toyota zorgde Nissan ervoor dat Japanse auto’s sindsdien te boek staan als betrouwbaar en betaalbaar.
9. Renault 5
Foto: © CC 2.0 RL GNZLZ
In 1972 werd de Renault 5 aangekondigd met: “Bonjour, ik ben de Renault 5, ik word ook wel Supercar genoemd”. De techniek van de auto komt voor een groot deel overeen met die van de eveneens populaire Renault 4, alleen is hij kleiner. De eerste exemplaren hadden net als bij de Renault 4 zelfs een versnellingspook in het dashboard zitten. Van de Renault 5 zijn er maar liefst 7,3 miljoen geproduceerd.
10. Lada
Foto: iStock
Dankzij de rechte lijnen is dit de meest getekende auto door kinderen. In 1966 mocht Fiat een autofabriek in Rusland bouwen, waarbij de rechten van de Fiat 124 werden vrijgegeven. Het doel was om een betaalbare auto voor de Russen te produceren. Zware weersomstandigheden waren geen probleem voor deze auto en als de accu leegraakte, kon de motor worden aangeslingerd.
Dankzij de lage prijzen en de bruikbare ruimte was de Lada ook veel te zien op de Nederlandse wegen. In de jaren '80 stond hij ook wel bekend als 'de Russische tank'. Niet alleen omdat de auto erg lang meeging, maar ook omdat het een echte benzineslurper was.
Wat was uw eerste auto?