Do's en don'ts bij het kopen van een auto

nieuwe auto kopens showroom
Getty Images

Of je nu een nieuwe auto wilt kopen of een tweedehands, de ‘regels’ voor voorbereiding, proefrit en onderhandelingsfase zijn universeel. Deze tips van auto-redacteur Diederik Plug helpen je goed beslagen ten ijs te komen.

De voorbereiding

Maak een wensenlijstje van de eigenschappen waaraan jouw nieuwe auto minimaal moet voldoen en ga online op zoek naar het aanbod. Betrek je huisgenoten/gezinsleden daar ook bij; als bestuurder houd je soms geen rekening met wat je passagiers wel of niet fijn vinden. Raadpleeg reviews en (vergelijkende) tests op de gezaghebbende autowebsites. Ben je specifiek op zoek naar elektrische auto’s (EV’s), is ook www.evdatabase.nl een handige plek om het Nederlandse aanbod aan nieuwe EV’s op basis van verschillende eigenschappen met elkaar te vergelijken.  Maak een shortlist, een lijstje met auto’s die voldoen aan je wensen en de hoogte van je budget, en maak afspraken voor proefritten. Tenzij je je keuze eigenlijk al hebt gemaakt en alleen nog de beste deal zoekt natuurlijk.

De inspectie

Maak een proefrit nooit in het donker en nooit tijdens spitstijden. In het geval van een occasion zie je bij daglicht tijdens je eerste inspectierondje om de auto eventuele beschadigingen, krassen en deukjes, in het donker niet. Controleer het bandenprofiel. Het wettelijk minimum is 1,6 millimeter, maar als de eigenaar het zo ver heeft laten komen, is extra voorzichtigheid geboden. Is de buitenkant geïnspecteerd, stap dan in en bekijk of de bekleding er netjes uitziet. Zijn er slijtplekken of vlekken? Is in het geval van leren bekleding het materiaal bros of gescheurd? Is de auto schoon en netjes? Is erin gerookt? Check de papieren: geldig kentekenbewijs, verzekeringsbewijs, bij een occasion de APK-verklaring en de onderhoudshistorie. Geen onderhoudsboekjes aanwezig? Neem vriendelijk afscheid en bezoek je volgende adres. Controleer (als je dat online al niet gedaan had) of de kilometerstand logisch is.

De proefrit

Zet de auto op contact en check of alle controlelampjes het doen. Start de motor, stap uit en luister of de motor soepel loopt zonder, rammels en ratels. Luister of de uitlaat rammelt of lekt. Controleer of de versnellingen soepel in te leggen zijn. Kies als je op pad gaat een route die je kent, en zorg ervoor dat die route uit verschillende weggedeelten bestaat: een stukje bebouwde kom, snelweg, provinciale weg en liefst een weg met drempels of klinkers. Voel wat de auto doet en luister of er geen rare (schurende of krakende) geluiden van het onderstel te horen zijn op slecht wegdek of in bochten.


Bij rustig rechtuitrijden mag het stuur niet trillen en mag de auto niet naar links of rechts trekken. Ook bij remmen moet de auto stabiel rechtdoor blijven gaan en niet van zijn koers afwijken, terwijl het stuur niet mag trillen. Ook in het rempedaal mag geen trilling voelbaar zijn. Bij een warme versnellingsbak moeten de verzetten moeiteloos in te leggen zijn, ook de achteruit. Stroef schakelen of krakende geluiden horen niet. Een automaat moet soepel en schokvrij schakelen. Geef stevig gas vanuit een laag toerental en kijk in de achteruitkijkspiegel of je rook ziet. Blauwe rook duidt op olieverbruik.

Probeer alle apparatuur en bedieningselementen aan boord uit, van knipperlichten tot het kiezen van een radiozender of het slot van het dashboardkastje.  En vergeet niet: voldoet de auto aan wat je ervan verwachtte? Zitten de stoelen fijn, bevalt het stuurgevoel, is de ergonomie in orde, kun je overal goed bij? Is de auto te straf geveerd of juist te zacht? Onderzoek of dit jouw auto zou kunnen zijn.

Kopen of niet?

Noteer dingen (ten goede en ten kwade) die je tijdens de proefrit zijn opgevallen. Vraag de verkoper naar bekende gebreken en bekijk het onderhoudsboekje. Bespreek de vraagprijs, bepaal voor jezelf het bedrag dat je voor de auto zou willen betalen en laat de verkoper een bod doen voor de eventuele inruil van je huidige auto. Bespreek de leveringsvoorwaarden, eventuele wensen, afleverbeurten, garantievoorwaarden en opties en laat het aanbod eventueel op papier zetten. En ga dan naar het volgende adres. Je bent niet verplicht meteen een beslissing te nemen. Je mag er rustig over nadenken, en je mag zeker nog proefrijden met andere auto’s.


Maak een weloverwogen keuze en doe een bod als je er klaar voor bent. En komen jullie er niet uit, durf dan de auto in kwestie gewoon te laten staan in plaats van toch meer te betalen dan je wilde.

Valkuilen

Nog een vuistregel: emoties horen bij auto’s, maar neem ze vooral niet mee naar de aanbieder van de auto waarop jij je oog hebt laten vallen. Vermijd dan ook de volgende valkuilen:

-    Word niet verliefd
Zelfs als je vindt dat er maar één merk of één type auto geschikt is voor jou, blijf dan vergelijken en val niet voor de eerste de beste mogelijkheid die je tegenkomt.

-    Laat de financiering geen sluitpost zijn
De dealer of autohandelaar helpt je dolgraag een financiering, want ook daarmee bindt hij je aan zich. Maar het loont de moeite om ook daarin te shoppen en kritisch te vergelijken. Dat kan soms een besparing van duizenden euro’s opleveren.

-    Je kunt de verkoper niet teleurstellen
Sommige mensen vinden het moeilijk nee te zeggen tegen die verkoper die zoveel tijd in ze heeft gestoken, al die offertes heeft ingevuld en heeft gezeuld met kopjes koffie. En de meeste verkopers weten dat. Maar bevalt het aanbod niet, bevallen de voorwaarden niet, twijfel je over de aankoop, heb je het gevoel dat er teveel druk op je word gezet om snel te beslissen, twijfel je over de kleur of wil je er gewoon nog een nachtje over slapen? Zeg dan gewoon vriendelijk nee en ga naar huis.

 

Auteur