Ford C-Max 1.6 EcoBoost: Puur Rijplezier

Pluslezer Kurt Kiehne en professional Michael Bleekemolen (voormalig Formule 1-coureur) testen de Ford C-Max 1.6 EcoBoost. Ze geven hun ongezouten mening over deze sportief vormgegeven auto.

De Pluslezer

Missing media-item.De Pluslezer Kurt Kiehne (53) woont in de Verenigde Staten en is ‘general contractor’, een aannemer die van alle markten thuis is. Hij rijdt jaarlijks zo’n 50.000 kilometer in zijn enorme Chevrolet Duramax pick-up.




Kurts autotest in tien punten

Kurt heeft iets met auto’s. Hij bouwt zelf motoren en doet mee aan autoraces. De Europese auto is volgens hem kwalitatief meer hoogstaand dan de Amerikaanse vierwieler. Of dit ook geldt voor de Ford C-MAX, maakt hij duidelijk in tien plus- en/of minpunten:

+ Instap zeer ruim, goed voor de rug.
+ Goed zicht rondom dankzij groot glasoppervlak.
+ Schakelen gaat soepel en nauwkeurig.
+ Indrukwekkende motor en toch zuinig.
+ Enorme bagageruimte.
+ Grote, ver openende achterklep.
+ Waarschuwingslampjes dode hoek (optie: €800).
+ Zeer goede wegligging.
- Stoelen erg stug.
- Hoofdsteunen niet verstelbaar en steken te ver naar voren.

Het oordeel
“Als deze auto in de VS te koop zou zijn, zou ik er zeker voor gaan. De wegligging is geweldig, de motor pittig, het model is sportief en beschikt bovendien over veel goed doordachte en praktisch ingedeelde ruimte.”

Missing media-item.Het detail
“Het ingebouwde navigatiesysteem werkt geweldig en is heel gebruikersvriendelijk. Ik had er nog nooit mee gewerkt, maar in no time was het juiste adres ingesteld, waar we vervolgens zonder problemen naartoe reden.”
“Het ingebouwde navigatiesysteem werkt geweldig.”



Aan ruimte geen gebrek

De typische MPV-achtige, hoge bouw van de Ford C-MAX zorgt voor genoeg hoofdruimte, de langere wielbasis biedt vooral zit- en bagageruimte in overvloed. Voor wie nog meer ruimte wil, is er de optie Comfort Seat System. Voor €250 euro extra zijn dan de buitenste zittingen van de achterste rij diagonaal verschuifbaar na het opklappen van de middelste zitting, waardoor vooral meer ruimte aan de zijkant ontstaat. De grote glasoppervlakten vergroten het ruimtegevoel en het zicht rondom. Een parkeerassistent met achteruitrijcamera (€1600, inclusief navigatie en audiosysteem) is handig, maar dankzij het goede zicht niet echt nodig. Wie moeite heeft met fileparkeren, kan kiezen voor automatisch inparkeren (€500 inclusief inklapbare buitenspiegels en parkeersensoren vóór en achter). De auto is te koop vanaf €24.345. De door Plus Magazine geteste 1.6 EcoBoost is er vanaf €28.495. Meer informatie?

1.6 EcoBoost
Motorinhoud: 1596 cc
Vermogen: 150 pk
0-100 km/uur: 9,4 sec.
Gem. verbruik: 1 l op 15,1 km
Energielabel: B
CO2-uitstoot: 154 g/100 km
Afmetingen (lxbxh): 438 x 183 x 167 cm
Gewicht: 1385 kg

De professional

Missing media-item.Michaels autotest in tien punten
Michael Bleekemolen (61) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere
eigenaar van drie overdekte kartbanen.





+ De C-MAX heeft een opvallende look.
+ Het interieur met het vele titanium is zeer zeker niet alledaags.
+ In- en uitstappen gaat gemakkelijk.
+ De extra accessoires hebben ook echt nut en zitten er niet alleen als gadget op.
+ De spiegels klappen naar binnen bij het afsluiten.
+ Goede rijeigenschappen.
+ De rijhouding in de stoel is prettig, en dat kom je weinig tegen.
+ Het is een complete auto voor die prijs.
+ Ford heeft een goede oplossing voor extra ruimte achterin bedacht met het wegklappen van de middenstoel.
- De acceleratie had wel wat pittiger mogen zijn.

Het oordeel
“Een hele ervaring om in deze opvallende auto te stappen, wat overigens geen enkel probleem opleverde. Met recht een grote gedaanteverwisseling ten opzichte van de voorganger. U waant zich in een veel duurdere auto met al die luxe. Stiekem is het toch wel erg leuk om een auto met zo veel mogelijk accessoires te hebben en in het geval van de C-MAX is het nog zinvol ook. En… uiteindelijk maakt al die luxe aan boord het rijden alleen maar comfortabeler!

De auto is ruim van binnen en met het wegklappen van de middenstoel achterin krijgen de andere stoelen ook nog eens meer been- en armruimte. Dit kan doordat deze stoelen schuin naar het midden en achteruit schuiven. Ik heb dit principe niet eerder gezien. Simpel, maar zeer effectief!

De wegligging is neutraal en de auto ‘kleeft’ op de weg; niets op aan te merken dus. Jammer dat de acceleratie een beetje tegenviel, zeker omdat de motor volgens het boekje 150 pk levert. Hierdoor ligt het verbruik ook wat aan de hoge kant. U moet het pedaal immers diep intrappen om de snelheid eruit te halen. Evengoed is dit een prima auto waar ik met plezier in gereden heb.”

De concurrentie: andere ruimtewagens


Peugeot 3008
ST 1.6 THP

Missing media-item.

  • 156 pk
  • 1 l op 14,1 km
  • C-label
  • Vanaf €28.600


Opel Meriva 1.4 Turbo Edition

Missing media-item.

  • 140 pk
  • 1 l op 14,9 km
  • C-label
  • Vanaf €21.79


Missing media-item.Volkswagen Touran 1.4 TSI Trendline

  • 140 pk
  • 1 l op 14,7 km
  • C-label
  • Vanaf €28.290
Lees ook:
Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine