Nederlandse autobedrijven hebben een goed jaar achter de rug. In vergelijking met 2018 steeg de omzet met 3,6 procent. De hogere omzetten waren met name te danken aan de lage bijtelling van elektrische auto’s. Toch zijn de vooruitzichten voor de autobranche niet zo rooskleurig.
Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS). De omzet van de autobranche groeide in 2019 voor het vijfde jaar op rij. Ondanks de stijgende omzet, vlakt de groei van de autobranche in vergelijking met 2018 echter af.
Run op elektrische auto’s
Vorig jaar betaalden eigenaren van elektrische auto’s tot 50.000 euro slechts 4 procent bijtelling. Die bijtelling is dit jaar verhoogd naar 8 procent tot 45.000 euro. Daarboven geldt een tarief van 22 procent.
De verhoging van de bijtelling zorgde dat de elektrische auto veel aan populariteit won, met name in het laatste kwartaal. Hierdoor nam in die periode de omzet toe met maar liefst 15,4 procent. Alleen al in december vorig jaar werden ruim 11.000 Tesla’s Model 3 op naam geschreven, terwijl in heel 2019 Tesla net geen 30.000 stuks verkocht.
De autobranche
In tegenstelling tot de stijging van de omzet van afgelopen jaar, is het ondernemersvertrouwen in de autobranche al bijna twee jaar negatief. Daarmee scoort de autosector na delfstoffenwinning het negatiefst.
Ook het aantal vacatures in de auto-industrie neemt af. Hadden de gezamenlijke autobedrijven begin 2019 nog 4800 vacatures openstaan, aan het einde van het jaar was dit teruggelopen tot 4000.
Coronavirus
Het coronavirus heeft ook impact op de autobranche. Doordat veel Chinese fabrieken stilliggen, kunnen Europese leveranciers niet aan onderdelen komen.
Zo kondigde Audi vorige week aan de productie van zijn elektrische modellen voorlopig stil te leggen vanwege leveringsproblemen.
- CBS
- rtlz