Dit keer i.p.v. een auto een dikke toermotor, de Honda Goldwing. Een Pluslezer (Huub Visser) en een professional (Michael Bleekemolen) geven hun oordeel.
Perfecte toermotor
De Honda Goldwing is met een prijs vanaf €32.890 niet goedkoop. De 1832 cc-motor is indrukwekkend om te zien en biedt veel luxe. Met een gewicht van 405 kilo en de brede zit is het soms lastig manoeuvreren in de stad en reageert de motor stuurgevoelig op wegoneffenheden. Bij lange toerritten komt-ie beter uit de verf. De motor heeft met name onderin veel kracht, goed voor een rustige motorloop op snelheden tot 140 km/uur. Snel is niet het kernwoord: een reis op de Goldwing mag een tijdje duren. Met dank aan de goede stereo-installatie met aansluiting voor mp3-speler, de op gewicht instelbare luchtvering op de achterwielen, en de royale, goed zittende zetels die op koude dagen verwarmd kunnen worden. En heel veel opbergruimte. Het is de eerste motor met een airbag. Deze optie kost €3100, maar dat is inclusief een navigatieapparaat.
Een perfecte toermotor, hoewel de meeste toermotorrijders liever kiezen voor een meer allroundmotor voor lekker toeren én dagelijks woon-werkverkeer. Of sportief in een bocht hangen. Daar is de Goldwing te majestueus voor. Meer informatie www.honda.nl
De Pluslezer
Huub Visser (55) is autotechnicus met een eigen autobedrijf. Motorrijden (op een snelle motor) is zijn passie en grote hobby. Hij heeft een Honda CBR 600. Per jaar rijdt hij 4000 kilometer op zijn motor, vooral tijdens vakanties en op racecircuits in Europa.
Huubs motortest in tien punten
Tijdens snelle rondes op de circuits raakt Huubs knie regelmatig de grond. Zijn spartaanse CBR 600 is dan ook een totaal andere motor dan de comfortabele Honda Goldwing. Onze testrijder vat zijn ervaringen samen in tien punten:
+ Zeer comfortabel op snelweg bij lange ritten.
+ Handvat- en stoelverwarming.
+ Echte toermachine.
+ Indrukwekkend om te zien.
+ Veel bergruimte.
+ Supercomfortabel voor duopassagier.
+ Soepel schakelen.
- Stevig geprijsd, wel riante uitrusting.
- Op hogere snelheden last van wind rond het hoofd.
- Zwaar manoeuvreren in de stad en kleine straatjes.
Het oordeel
“Het is geen motor voor mij. Ik hou van snelheid en strak bochtenwerk. Maar bent u op zoek naar de ultieme toermotor, dan voldoet de Goldwing aan al uw wensen. Zeker als u met zijn tweeën rijdt. Het is een supercomfortabele motor.”
Het detail
“De Goldwing heeft veel details en veel knopjes. De cruisecontrol is heel mooi en handig. Vooral op 80 km-wegen want hier rijdt men al snel te hard. De achteruitversnelling is ideaal met zoveel gewicht en het navigatiesysteem is een prima hulpmiddel bij zorgeloos toeren.”
De professional
Michael Bleekemolen (60) was Formule 1-coureur.
Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen.
Michaels motortest in tien punten
+ Het is absoluut een motor voor grote afstanden.
+ Ziet er opmerkelijk mooi uit.
+ Over het aantal accessoires valt niet te klagen.
+ Vrijwel alles is te bedienen zonder het stuur los te laten.
+ Een goede cruisecontrol.
+ Er zijn erg veel opbergmogelijkheden voor bagage.
+ Een separate mogelijkheid voor achteruitrijden.
+ De ABS werkt uitstekend, zelfs op grindpaden.
- De motor is qua uiterlijk een beetje over de top.
- De motor is niet even in het schuurtje te stallen. Het is een grote motor die met de hand moeilijk te manoeuvreren is.
Het oordeel
“Heerlijk om weer eens op een motor te rijden. Nou ja, motor? Het is meer een rijdend design-bankstel! Het is een enorm apparaat met heel veel technische en innovatieve handigheidjes. Van de meeste kende ik het bestaan niet eens. Bijvoorbeeld: als ik de motor wil starten, moet de standaard ingetrokken zijn; de motor gaat gemakkelijk achteruit vanwege een ‘hulpmotortje’; verstelbare demping (preload) om de wegligging te beïnvloeden; een ABS-systeem; verwarmde zetels en handvatten. Het is handig dat alle knoppen groot zijn en onder handbereik zitten.
Ik twijfelde of ik wel kon wegrijden met dit gevaarte, maar dat ging simpeler dan met een solex. Alsof ik te paard stijg, zo moet ik op deze motor opstappen. Toch zit dit ‘zadel’ als gegoten, ook voor de achterpassagier.
De Goldwing is ideaal voor het maken van lange tochten. De motor rijdt prettig, heeft een goede wegligging, maakt niet te veel geluid en er is veel opbergruimte. De prijs valt mij erg mee voor zo’n complete motor. Het enige waar ik tegenop zie, is het dikke instructieboekje…”
Het detail
“Het kunststof raam zorgt voor een droge aankomst op de bestemming. Leuk detail: er zit een extra luchtklepje voor warme dagen!”
- Plus Magazine