Bijna negentig procent van de autoverzekeringen sturen klanten met verkeersschade naar gecontracteerde schadeherstelbedrijven. Zes jaar geleden lag dat percentage op 74 procent. Automobilisten die naar een niet-gecontracteerde schadehersteller gaan, kunnen extra kosten verwachten.
Dit blijkt uit een onderzoek van vergelijkingssite hoyhoy.nl onder 78 autoverzekeringen van 36 verzekeraars. Autoverzekeraars sluiten contracten met schadeherstellers om grip op de kosten te krijgen. Door goede deals te sluiten, zijn verzekeraars goedkoper uit. Ook verkleinen de afspraken de kans op fraude. Een verzekerde die naar een gecontracteerd schadeherstelbedrijf gaan, krijgt in de regel het volledige reparatiebedrag vergoed, eventueel met een eigen risico. Wordt de schade bij een ander bedrijf gerepareerd, dan moet de verzekerde een hoger eigen risico betalen. Bij vier van de onderzochte verzekeringen is er dan zelfs helemaal geen vergoeding. Ook zijn er verzekeringen die een positieve prikkel hanteren: ze verlagen het eigen risico als de verzekerde een gecontracteerde schadehersteller inschakelt.
Eigen risico
Het verschil tussen het eigen risico bij een gecontracteerd bedrijf en een niet-gecontracteerd bedrijf varieert van 67,50 euro tot 600. Bij de autoverzekering van Centraal Beheer Achmea is het verschil het grootst. Bij een aangesloten herstelbedrijf is er geen eigen risico, bij een ander bedrijf is het 600 euro.
Autoverzekeraars rekenen de laatste jaren steeds hogere eigen risico’s als klanten naar een niet-gecontracteerd schadeherstelbedrijf gaan, omdat er schadeherstelbedrijven zijn die het eigen risico voor de klant vergoeden. Met een verhoging van het eigen risico proberen verzekeraars dat tegen te gaan.
Bron: www.hoyhoy.nl
Vergelijk verzekeraars en vind de scherpste prijzen met onze vergelijker >>