De Mercedes-Benz A-klasse is populair bij een zeer uiteenlopende groep mensen omdat het een veelzijdige auto is. Hier leest u de beoordeling van voormalig F1-coureur Michael Bleekemolen en Pluslezeres Marieke van Donkersgoed!
Technische snufjes
Lekker compact bij het parkeren in de stad, toch genoeg binnenruimte voor een gezin of voor veel bagage, prettig hoge instap, goed verkeersoverzicht en moderne techniek. Zoals de BlueEFFICIENCY (BE) waarmee de Plustester op weg is geweest. Deze term staat bij Mercedes-Benz voor allerlei ingrepen die de auto flink zuiniger maken dan voorheen. Maatregelen zoals verbeterde aerodynamica, lichte bouwmaterialen voor minder gewicht en intelligent energiebeheer. Hierdoor rijdt de A 180 BE zo’n 1 op 15,2.
De A-klasse is leverbaar als driedeurs (Coupé genaamd) of als vijfdeurs (Limousine). Beide modellen hebben exact dezelfde afmetingen en inhoud. De prijs daarentegen maakt wel uit. De Coupé is er vanaf €17.950, de Limousine vanaf €19.990. In beide gevallen gaat het dan om de handgeschakelde A 160 BE. De Plustestauto, de A 180 BE Limousine, begint bij €22.950. Meer informatie op www.mercedes-benz.nl.
Specs:
Motorinhoud: | 1699 cc |
Vermogen: | 115 pk |
Gem. verbruik: | 1 l op 15,2 km; C-label |
Afmetingen (lxbxh): | 388 x 176 x 159 cm |
Gewicht: | 1260 kg |
De Pluslezer
Marieke van Donkersgoed (50) is geëmigreerd naar het Amerikaanse Washburn (Wisconsin), waar ze makelaar is. Jaarlijks rijdt ze 16.000 kilometer in haar BMW 323 Cabrio.
Mariekes autotest in tien punten
Marieke van Donkersgoed moest wennen aan het drukke Nederlandse verkeer. In ‘the States’ gaat het er iets rustiger aan toe, zeker in haar regio. Of de Mercedes-Benz haar geholpen heeft om relaxt door Nederland te ‘cruisen’, vat zij samen in tien plus- en/of minpunten:
+ Makkelijke, hoge instap.
+ Compact van formaat.
+ Zuinige motor.
+ Ruim van binnen.
+ Stevige stoelen.
+ Wegligging goed, voelt solide aan.
- Neus niet zichtbaar, lastig parkeren (zonder parkeerhulp).
- Windgevoelig.
- Vanaf 110 km/u wat luidruchtig.
- Beetje on-Duits, blikkerig geluid bij dichtmaken portier.
Het oordeel: Ik heb lekker gereden in de Mercedes. Vooral de wat hogere zit is fijn, omdat je dan iets meer overzicht hebt. Het is zeker een optie zo’n compacte auto, zelfs in Amerika. Maar ik vind hem wel prijzig.”
Het detail
“Een uitkomst vond ik de mogelijkheid om in de auto met de bluetooth-telefoon draadloos handsfree te kunnen bellen. Gewoon instappen en het gesprek wordt overgenomen door de handsfree-installatie. Heel makkelijk.”
Bellen met bluetooth wordt nog gemakkelijker dankzij de bediening op het stuur.
De professional
Michael Bleekemolen (60) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen.
Michaels autotest in tien punten
+ De A 180 is erg mooi afgewerkt.
+ Vrij hoge zit waardoor een goed overzicht ontstaat.
+ Er zit een motorstop op als u stilstaat. Goed voor het milieu!
+ Het interieur is redelijk ruim.
+ Het is een makkelijke auto om mee te parkeren.
+ Mercedes is een goed merk, met waarschijnlijk een hoge inruil.
+ De wegligging is sportief en comfortabel.
+ De A 180 heeft een korte remweg.
- De achterzijde van de voorstoelen is te hard. Niet prettig
voor de achterpassagiers.
- De Mercedes heeft het C-label. Dat had zuiniger gemogen!
Het oordeel: Het was heel even wennen. Ik zat in de A 180 zoals vroeger thuis op de keukenstoel bij mijn ouders, net iets te hard. Maar na tien minuten vond ik dat best prettig: hoog zitten met goed overzicht. En ik rijd in een echte Mercedes!
Mercedes denkt altijd goed na over de beleving en de gemakken van de chauffeur, inclusief passagiers. Alles is goed afgewerkt. De instap voor en achter is makkelijk te nemen, de ‘klokken’ zijn goed leesbaar, er is een grote vlakke laadvloer te creëren en je kunt redelijk met vijf personen zitten.
Ik wil toch graag de voorganger van de A 180 aanhalen. U weet wel, de auto waardoor de elandproef wereldwijd bekend werd. Mercedes heeft extra zijn best gedaan op de wegligging om ook maar enige speculatie te voorkomen. En dat is gelukt! De nieuwe generatie heeft een goede wegligging en helt in verhouding tot haar hoogte maar weinig over. Alles bij elkaar is Mercedes cum laude geslaagd met de
A 180 en kan ik deze auto absoluut aanraden.”
De concurrentie: andere compacte ruimtewagens
Opel Zafira 1.6 Ecoflex
• Kracht vrijwel gelijk, wel minder snel
• Minder zuinig, wel groter
• C-label
• Vanaf €22.495
Peugeot 3008 1.6 VTi
• Iets groter, minder zuinig
• Duurder, wel meer standaarduitrusting
• C-label
• Vanaf €24.390
Volkswagen Golf Plus 1.4 16V TSI
• Meer vermogen (122 pk)
• Gelijkwaardige zuinigheid
• C-label
• Vanaf €23.790