Mercedes-Benz B 180 CDI: luxe MPV

Een Pluslezer en een autosportprofessional testen dezelfde auto: deze maand de Mercedes-Benz B 180 CDI. Lees de resultaten van de autotest van deze luxe MPV.

Luxe ruimtewagen

Mercedes-Benz is van oudsher een luxemerk. Medio jaren ’90 kwam de A-Klasse op de markt, om een bredere groep autokopers te bedienen. In 2005 kwam Mercedes met de B-Klasse: een volwaardige vijfpersoons gezinsauto met het luxeniveau van een Mercedes-Benz.

De B-Klasse is er vanaf €26.990. Voor dit geld biedt de auto een 1500 cc benzinemotor met een vermogen van 95 pk.
Bij de standaardprijs inbegrepen zijn een buitentemperatuur­meter, middenarmsteun met opbergvak tussen de voorstoelen, elektrisch bediende portierramen voor, elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een in hoogte en diepte verstelbaar multifunctioneel stuurwiel, elektronische systemen om optimale remweg en wegligging te garanderen en natuurlijk airbags rondom.
De door Plus Magazine gereden B-Klasse is de 109 pk-sterke dieselversie: de B 180 CDI met CVT-automaat. Deze is er vanaf €36.780. Meer informatie op www.mercedes-benz.nl

Mercedes-Benz B 180 CDI
Motorinhoud: 1991 cc
Vermogen: 109 pk
Gewicht: 1370 kilo

De Pluslezer

Frans Wolf (59) is ondernemer in internettelevisie. Hij rijdt zo’n 60.000 km per jaar in zijn Saab 9-3 uit 1999, grotendeels om bedrijven te begeleiden met internettelevisie.

Tien punten
Frans ziet auto’s vooral als de beste mogelijkheid om van A naar B te komen; verder heeft hij er 'niet veel mee'. Als testrijder is hij een ideale kandidaat want hij test 'puur' en onbevangen. Zijn testrit met de Mercedes-Benz B 180 CDI vat hij samen in tien plus- en/of minpunten:

+ Rijdt zeer comfortabel
+ Beer van een motor
+ Sportknop voor snelle (tussen)acceleratie
+ Perfecte hoge instap
+ Achterin is er veel zitruimte
+ Goed zicht rondom
– Zitting ondersteunt bovenbenen te weinig
– Geen goede lendensteun
– Navigatie geeft soms reden tot twijfel
– Middenconsole is te druk; liever touch screen-bediening

Het oordeel
“Als ik een nieuwe auto zou moeten aanschaffen, zou ik zeker deze overwegen, alleen zet ik er dan wel betere stoelen in. Of ze zouden tegen die tijd al verbeterd moeten zijn. Maar verder: een heerlijke auto.”

Het detail
“De achterklep heeft afgeronde hoeken en dat is erg prettig. Als brildrager is het soms lastig om te bepalen waar de rand van de klep precies is wanneer deze open staat. Ik heb dan ook al heel vaak mijn hoofd gestoten tegen zo’n scherpe hoek. Dat is dus nu niet gebeurd.”

De professional

Michael Bleekemolen (59) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere
eigenaar van drie overdekte kartbanen.

Tien punten
+ De instap is redelijk en de auto is ruim.
+ De veiligheid van Mercedes is altijd een pluspunt.
+ De ‘B’ is voordelig in het brandstofverbruik.
+ De rijeigenschappen zijn goed, zowel wat betreft de weg­ligging als de remmen.
+ De kofferruimte is standaard al groot, maar je kunt ook nog eens veel extra ruimte creëren door de achterbank neer te klappen.
+ Tegen meerprijs kun je bovendien kiezen voor stoelen die je allemaal kunt verwijderen (op de bestuurdersstoel na), zodat je werkelijk veel vervoerruimte hebt.
+ De vele extra’s op deze uitvoering maken het rijden een stuk makkelijker.
– Het uiterlijk van de Mercedes is beetje saai.
– De aanschafprijs is hoog ten opzichte van de concurrentie.
– De motor is in de auto goed te horen. Het geluid zwakt iets af als de motor op temperatuur is, maar blijft toch aanwezig.

Het oordeel
“De ‘B’ is goede auto. Ik heb hem onderworpen aan een extreem rondje op het Zandvoortse racecircuit en hij is geslaagd. De remmen en de wegligging zijn perfect! De Mercedes is heerlijk om mee te rijden en in tegenstelling tot veel andere auto’s is het gedrag neutraal. Het verbruik van deze niet al te snelle diesel is ook perfect. Ik vertrouw folders van autofabrikanten nooit helemaal, maar kwam bij deze auto in de praktijk toch echt op 1 liter voor 15 kilometer. Helaas heeft hij wel een beetje saai uiterlijk.”

Het detail
“Er zitten veel noviteiten op (waar wel redelijk wat voor betaald moet worden). Leuk en handig is ’t stemgestuurde navigatie- en audiosysteem, een speeltje dat €3895 kost. En wil je het inparkeren overlaten aan de auto, dan is de parkeerassistent (Active Parking Assist, inclusief Park­tronic) à €1080 een aanrader. Erg handig, zeker als je nek niet meer zo lenig is.”

De concurrentie: andere midi-MPV’s

Volkswagen Golf Plus
• Iets kleiner dan de Mercedes-Benz
• Minder pk’s
• Vanaf €19.750
www.volkswagen.nl

Renault Scénic

• Sterkere basismotor
• Meeste bagageruimte
• Mindere prestaties
• Vanaf €23.395
www.renault.nl

Ford C-MAX
• Groter
• Vergelijkbare prestaties
• Ruime uitrusting
• Vanaf €23.950
www.ford.nl

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine