Mini Cooper D Clubman: klasse en nostalgie

We testen we de Mini Clubman: een ­revival van de stationwagonachtige Mini’s van weleer (u kent vast nog wel het houten beslag aan de buitenkant).

Mini Cooper D Clubman
Motorinhoud: 1560 cc
Vermogen: 110 pk
Gewicht: 1150 kilo


Retro van nú

Retro is in. Ook onze testauto heeft een herkenbare lijn, die teruggaat naar 1959: de Mini wordt dit jaar 50. Het originele ontwerp stond tot 2000 vrijwel ongewijzigd in de showroom. Maar toen BMW eigenaar werd, ging het roer om en daar kwam de nieuwe Mini: groter, veiliger, duurder, maar nog net zo ondeugend en kartachtig rijdend als zijn historische voorbeeld. Het is momenteel de auto met de hoogste restwaarde; als occasion is de Mini zeer geliefd.

De auto heeft twee opvallende achterdeurtjes en een extra ‘derde’ deur aan de rechterzijde, die pas open kan als de passagiersdeur open is. Dat maakt de instap net iets makkelijker.

Gezien de afmetingen is de Mini niet goedkoop. Het is een comfortabel aandachttrekkertje dat erg goed rijdt. De Clubman doet daar nog wat extra bagageruimte bij. De gewone Mini is er vanaf €17.855, de Clubman vanaf €21.895. De door Plus Magazine gereden Cooper D Clubman, met een 110 pk sterke dieselmotor, begint bij €28.275. Meer informatie op www.mini.nl.

De Pluslezer

Ben van Herpen (63) is oud directeur van het Koning Willem 1 College in Den Bosch. Hij houdt van auto­rijden en rijdt jaarlijks 18.000 kilometer in zijn Citroën Xsara Picasso uit 2005.

Bens autotest in tien punten
Bens Xsara Picasso is wat instap en zithoogte betreft het tegenovergestelde van de lage Mini. Een kritische tester dus, die zijn ervaringen met de Mini samenvat in de volgende tien plus- en minpunten:

+ Opmerkelijk ruim, ook achterin.
+ Goed passende fauteuils, bieden veel ondersteuning.
+ Bedieningsknoppen bij de hand.
+ Zeer pittige motor.
+ Goede verlichting in- en extern.
+ Handig extra deurtje (rechts) voor eenvoudige instap achterin.
+ Perfect gepositioneerde armsteunen.
+ Goede klimaatbeheersing.
- Hoog hangende verkeerslichten amper te zien door dakstijl.
- Moeilijk te pakken veiligheidsgordels (te ver naar achteren).

Het oordeel
“Er is veel aandacht besteed aan comfort. Goede stoelen, eenvoudige bediening, overzichtelijk dashboard en een pittige, stille motor. De auto is wendbaar en heeft een goede wegligging, zowel op de snelweg als in de stad. Het is een comfortabele en goed rijdende auto, met een fris en verrassend design. Ik moest echt zoeken naar minpunten. Dat de veiligheids­gordel zo ver naar achteren is geplaatst, is lastig. Het is ­bovendien iets dat je steeds merkt als je wilt wegrijden.”

Het detail
“De twee kleine, grappige achterdeurtjes vallen meteen op. Ze geven eenvoudig toegang tot de behoorlijke bagageruimte. De laadvloer heeft een prettige hoogte. Boodschappen kunnen erin zonder bukken of tillen.”

De Professional

Michael Bleekemolen (59) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen.

Michaels autotest in tien punten

+ De wegligging van deze Mini is perfect voor de sportieve
automobilist.
+ De Clubman heeft een leuke, niet-alledaagse uitstraling.
+ De stoelen, altijd belangrijk want je brengt er veel tijd op door, zijn prima.
+ Het vermogen van deze diesel is best pittig.
+ Het interieur is apart en vooruitstrevend.
- Er is (te) weinig beenruimte voor de achterpassagiers.
- De ‘split doors’ achter zijn erg smal.
- De deuraanslag rechts klinkt een beetje blikkerig door het extra deurtje.
- De binnenspiegel zit in het gezichtsveld en dat is lastig.
- Het zicht naar achteren had beter gekund.

Het oordeel
“Ondanks dat deze Clubman, de station-uitvoering van Mini, een stuk groter is dan zijn voorganger uit de jaren zestig, blijft het een kleine auto.
Hij is voorzien van een redelijke bagageruimte, maar de achterpassagiers voelen zich als sardientjes in blik. Het instappen gaat niet heel makkelijk. En een stoplicht boven de weg is moeilijk te zien zonder naar voren te gaan hangen. De wegligging is daarentegen goed en voelt sportief aan. Maar dat heeft wel als keerzijde dat het comfort een beetje wordt aangetast: de harde dempers en ­veren maken de auto wat springerig. Het extra deurtje aan de rechterkant is wel weer een leuk item. Conclusie: alleen een slangenmens kan in het blikje plaatsnemen, maar het is en blijft een hippe, aparte auto waarmee je gezien kunt worden!”

Het detail
“De deurtjes achter zijn schattige kleine openingen en hebben iets van vroeger: pure nostalgie. In de praktijk zul je vaak beide deurtjes open moeten doen, want met één open deurtje kun je de gemiddelde boodschappendoos niet naar binnen schuiven.”

De concurrentie: andere retro-auto’s

Missing media-item.Fiat 500
• De kleinste van deze retro’s (-40 cm t.o.v. Clubman)
• Basismodel heeft zuinig B-energielabel
• Vanaf €11.500


Missing media-item.Volkswagen New Beetle
• Is 20 cm langer
• Basismodel heeft D-energielabel
• Vanaf €21.990




Missing media-item.Chevrolet HHR
• Sportieve MPV
• Slechts met één motortype leverbaar (170 pk)
• Ruim (+54 cm)
• Vanaf €29.464

 

 

Auteur