De fabrikant van de Meriva staat erom bekend degelijke en gebruiksvriendelijke auto’s te bouwen. Maar is hij de moeite waard? Wij hebben voor u zoals elke maand de mening van een Pluslezer en een professional!
De Pluslezer
Riek Willems (82) geniet van het leven. Ze fietst elke dag en rijdt zo’n tienduizend kilometer per jaar in haar Opel Corsa.
Rieks autotest in tien punten
De Opel Corsa brengt Riek Willems regelmatig naar haar kinderen, die verspreid door het land wonen. Geen kwaad woord over haar groene vierwieler, maar ze wilde toch graag proberen of de Opel Meriva een alternatief zou kunnen zijn. Of dat zo is, vat ze smen in tien plus- en/of minpunten:
+ Reuze gemakkelijke instap.
+ Perfecte instelling stoel.
+ Afstand tot stuur en pedalen perfect aan te passen.
+ Hoge zit, goed overzicht.
+ Ruim interieur, toch voelt de auto niet groot.
+ Stil.
+ Instap en ruimte achterin.
+ Riem gemakkelijk te pakken.
- Schakelen gaat stroef.
- Neus niet goed zichtbaar bij parkeren.
Het oordeel
“Het is een prettige en gemakkelijk te rijden auto, met klasse: hij ziet er mooi uit. Echt een perfecte auto. Ook de instap achterin is door de bijzondere deuren eenvoudig.”
De deuren van de Opel Meriva gaan extreem ver open.
Het detail
“Ik heb heel vaak gesjord aan een los fietsenrek. Dit ingebouwde rek (Flex-Fix fietsendrager, red.) is ideaal. Daar is goed over nagedacht.”
De Flex-Fix fietsendrager.
Fietsliefhebber
De nieuwe Opel Meriva valt op door de andersom opengaande achterportieren. Hierdoor kunnen de deuren extreem ver open en wordt de instap een stuk eenvoudiger. De door de Plustestster gereden versie, met de 1.4-liter basisbenzinemotor, was bovendien voorzien van het optionele Flex-Fix fietsdraagsysteem voor twee fietsen, verborgen in de achterbumper. Met een hendel schuift u een ‘la’ open, en na een paar eenvoudige handelingen zijn de fietsen stevig verankerd. Echt een uitkomst, die u €795 kost.
De 1.4-motor heeft een gemiddeld verbruik van 6,1 liter per 100 km (circa 1 op 16,3), waarmee hij een B-label verdient. De 100 pk’s zijn niet echt geschikt voor flink doorrijden, maar wie dat niet ambieert, heeft een zuinige auto, met een top van 177 km per uur. De stilte aan boord is weldadig. De Meriva is er vanaf €17.995 als 1.4 Ecotec Selection. De testauto kost €19.495 en heeft onder meer airco, cruise control, zij- en gordijn-airbags, een radio/cd-speler en het Flex-rail-systeem, waardoor allerlei bakjes en de armsteun in de lengte verplaatst kunnen worden.
De professional
Michael Bleekemolen (60) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen.
Michaels autotest in tien punten
+ Het instappen bij de Meriva gaat erg makkelijk.
+ De Opel heeft een ruim interieur en is degelijk en sterk.
+ De inruilwaarde van een Opel is over het algemeen redelijk.
+ De wegligging is prima.
+ Ook het remsysteem functioneert goed.
+ Er is in de auto weinig motorgeluid te horen.
- Het verbruik van de Meriva is redelijk hoog.
- Er had wel wat meer vermogen in mogen zitten.
- Parkeren met de Meriva is niet eenvoudig.
- Voor een kleine MPV is de Meriva best zwaar.
Het oordeel
“Over het algemeen is er op een Opel weinig aan te merken. De fabrikant staat erom bekend degelijke en gebruiksvriendelijke auto’s te bouwen. Het is niet verwonderlijk dat het instappen gemakkelijk gaat, de stoelen goed zitten, de ruimte voor- en achterin meer dan voldoende is en dat bagage meenemen geen probleem is. Over het uiterlijk van Opel valt wel twisten. Persoonlijk vind ik de Meriva een erg mooie kleine MPV (multipurpose vehicle), die ook nog eens erg functioneel is. Je kunt bijvoorbeeld je iPod bedienen op het stuur, maar ook de climate control werkt prima. De Park Pilot (parkeerhulp) is daarentegen geen overbodige luxe. De hoeken van de auto zijn namelijk niet zichtbaar vanaf de bestuurdersstoel, en dat is hinderlijk. Wat mij direct opvalt, is dat de auto redelijk traag is bij een vrij hoog verbruik: gemiddeld had ik 1 liter per 12 km nodig. Maar goed, waar heb je dat vermogen voor nodig als je heerlijk kunt zitten en genieten van een goed stukje muziek uit je iPod?”
De concurrentie: andere ruimtelijke auto’s
Mercedes-Benz A160 Blue Efficiency
• 95 pk
• 1 op 17,2; C-label
• Meer bagageruimte
• Vanaf €17.950
Citroën C3 Picasso 1.4 VTi
• 95 pk
• 1 op 14,7; D-label
• Vanaf €16.995
Renault Grand
Modus 1.2 16V
• 75 pk
• 1 op 16,9; C-label
• Vanaf €16.490