Peugeot 207 CC: kekke cabrio

Elke maand wordt er weer een auto getest door een Pluslezer en een auto-expert. Ditmaal is de Peugeot 207 CC aan de beurt.

De Pluslezer

Annelies Kasteleijn (54), freelance styliste/redacteur, rijdt al 20 jaar Peugeot en heeft slechts één keer een ander merk geprobeerd. Ze legt zowel zakelijk als privé zo’n 20.000 km per jaar af.

Tien punten
Annelies houdt van autorijden en heeft zelf een Peugeot 207. Daarom vragen wij haar om in tien plus- en minpunten een oordeel te vellen over de ‘open’ 207:

Pluspunten:
  • Eén druk op de knop en de kap is binnen een minuut geopend.
  • Je hebt weinig last van lawaai en wind wanneer je met de kap open rijdt.
  • De cruisecontrole en snelheidsbegrenzer kun je eenvoudig in- en uitschakelen.
  • Goede verlichting, vooral op een donkere weg.
  • Het dashboard is overzichtelijk en goed verlicht.
  • Zeer goede stoelen; na een lange rit geen pijn in je rug.
  • Zeer goede wegligging.
Minpunten:
  • Met open dak heb je weinig ruimte achterin en in kofferbak.
  • De auto rijdt in de eerste en tweede versnelling schokkerig.
  • Met het dak open moet je uitkijken voor de voorruitstijl ­tijdens het instappen.
Het oordeel
“Veel aan de auto voelde vertrouwd, omdat ik zelf in een Peugeot 207 rijd. Maar rijden met open dak was nieuw voor me – en ik vond het heerlijk. Ik werd wel afgeleid door de chromen beugels boven de rugleuning. Ze geven de auto een chique uitstraling, maar steeds als ik in m’n spiegel keek, had ik het idee dat er een Harley Davidson naar binnen kwam.”

Het detail

“Ik ben met de auto naar de Belgische kust gereden; de E40 heeft onverlichte stukken, maar door de breed ­uitstralende koplampen worden de witte strepen verlicht en heb je goed zicht. De verlichting is opvallend goed.”

De Professional

Michael Bleekemolen (58) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen.

Tien punten
Pluspunten:
  • De instap van deze Peugeot is prima, zoals het hoort.
  • Het cabrio-dak is hard; altijd prettig voor het geluid, zeker in Nederland, waar je meer dicht dan open rijdt.
  • Uitstekende wegligging. Er wordt snel gezegd dat het chassis van cabrio’s te slap is, waardoor de wegligging minder goed zou zijn. Bij deze is daar geen sprake van.
  • De remmen zijn Peugeot-waardig, met een goed Anti Blokker Systeem (ABS).
  • De stevigheid van de carrosserie is prima in orde, ‘doorzakken’ lijkt me onwaarschijnlijk.
  • Er valt goed en comfortabel te rijden met de kap open: niet te veel wind en geluid.
  • Met 5 airbags en veiligheidsbars achter is de veiligheid wel in orde.
Minpunten:
  • Door het vrij hoge gewicht is de motor iets te traag.
  • De kofferbak is klein als de kap open is. Maar dat is natuurlijk logisch, zeker met een harde kap.
  • Voor vier inzittenden is deze cabrio niet geschikt, alleen in noodgevallen.
Het oordeel
“Heerlijk, zo’n cabrio, en zeker deze Peugeot met z’n spectaculaire voorkant. Ik vind alleen wel dat het dieselmotortje wat meer vermogen had mogen ­hebben. Maar zowel met een open als een dicht dak maakt de auto niet veel ‘bijgeluiden’.”

Het detail
“Bij de aanschaf van een cabrio moet je altijd concessies doen wat betreft comfort (zoals de ruimte voor passagiers) en meestal is de kofferbak klein. Dat laatste valt bij de 207 erg mee als het dak dicht is. Een cabrio heeft ook een voordeel: de inruil- en handelswaarde is altijd hoger dan van een gewone auto. Een zonnige gedachte!”

Ook voor minder mooie dagen

De Peugeot 207 CC is de jongste generatie van de sportieve, compacte Peugeot cabriolet. CC staat voor coupé-cabriolet. De auto heeft een stalen klapdak dat je in een mum van tijd kunt openen. In gesloten toestand geeft het de 207 de looks van een coupé. De 207 CC is een auto voor alle seizoenen.

Verwarming aan, sjaaltje om, petje op en zelfs midden in de winter kun je op een mooie dag ‘open’ rijden. Onze testauto is de 1.6 HDiF diesel. Prijs basisuitvoering: €27.185. De uitrusting daarvan is in orde, maar niet overdreven uitgebreid (elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels, audio, (zij-)airbags, ABS).

‘Onze’ 207 CC heeft echter een prijskaartje van €29.135 vanwege de metaallak, airco, cruise control met snelheidsbegrenzer en bluetooth handsfree telefooninstallatie.
De 207 CC is er vanaf €22.959. www.peugeot.nl.

De concurrentie: Andere mooi cabrio's


Missing media-item.Mini Cabrio
• Geen stalen dak
• Beduidend kleiner (38 cm)
• Is vanaf de basisuitvoering duurder dan de Peugeot
• Prijzen vanaf €24.045
www.mini.nl

Missing media-item.Opel Tigra TwinTop
• Stalen klapdak­
• Sportief vormgegeven­
• Meer bagageruimte
• Heeft minder pk’s en is kleiner
• Is wel goedkoper: prijzen vanaf €21.925
www.opel.nl

Missing media-item.Nissan Micra C+C
• Stalen klapdak
• Opvallende vormgeving
• Heeft minder pk’s en is
23 cm ­kleiner
• Aangename basisprijs: prijzen vanaf €19.635
www.nissan.nl
Auteur