Op een mooie dag, belooft men ons, zullen auto's zichzelf besturen. Het zal genoeg zijn om het navigatiesysteem onze bestemming vertellen en de auto brengt ons erheen, zonder dat we een stuur of pedalen moeten aanraken. Hij zal keurig stoppen voor rood, zich aan alle snelheidsbeperkingen houden en onvoorzichtige voetgangers opmerken...
Sommigen voorspellen deze geweldige revolutie al voor 2020 of 2025. Andere denken dat we tot 2030 of nog langer zullen moeten wachten. Feit is dat er nog tal van grote problemen moeten worden opgelost. Los van de technische dimensie en van de prijs, is er ook een juridisch aspect. Wat als een auto zonder bestuurder een ongeval veroorzaakt: op wie zal de verzekeringsmaatschappij van het slachtoffer zich verhalen?
Ook de informatieveiligheid is een knelpunt: wat als een hacker een auto onder controle krijgt? En dan is er nog de gegevensverbinding: vandaag verandert de maximumsnelheid in een straat, wanneer zal het 'brein' van de auto dat weten? Kortom, het is niet zeker dat je volgende auto heel veel van de huidige zal verschillen. Ook omdat die auto nu al met knappe, nieuwe, technologische ontwikkelingen kan uitpakken.
Alles kits op de achterbank
Navigatiesystemen - zeg maar de gps - zijn de voorbije jaren standaard geworden. Heeft je auto er nog geen of ben je niet tevreden over je navigatie, dan kan je een mobiel apparaat aanschaffen. Wanneer je aan het stuur zit, is het de bedoeling dat je op het verkeer let. Maar hoe hou je de kinderen op de achterbank in de gaten? Dit kan worden opgelost met speciale camera's (bijvoorbeeld de 'babycam') die je aan de hoofdsteun vastmaakt. Die sturen beelden draadloos naar het scherm van het navigatiesysteem. En je kan vlotjes overschakelen tussen de gps-kaart en de beelden van de engeltjes op de achterbank.
[ITEMADVERTORIAL]
Spion op de voorruit
Dashcams zijn erg populair in Rusland en andere landen waar bestuurders die een ongeval veroorzaken vaak de neiging hebben om te verdwijnen. De camera wordt aan op het dashboard of de voorruit bevestigd en registreert alles wat zich op de weg voor je afspeelt. Snijdt een zondagsrijder je de pas af? De dashcam registreert het. Dankzij een ingebouwd geo-lokalisatiesysteem onthoudt hij ook de coördinaten van de plaats en het precieze tijdstip. De rechtbanken erkennen deze apparaatjes nog niet, maar veel verzekeringsmaatschappijen zijn ervoor te vinden.
De files te slim af
De eindeloze fileproblemen doen meer en meer automobilisten hun toevlucht nemen tot oplossingen als Waze, een smartphone-app die je bij een verkeersopstopping of een ongeval langs een alternatieve route loodst. Het systeem werkt vrij goed, maar heeft wel de neiging om de batterij van je telefoon leeg te zuigen. De Fransen van Coyote hebben een andere aanpak gekozen: hun toestellen (let op: aanschafkosten plus abonnementskosten per jaar) waarschuwen je voor (vaste of mobiele) radarcontroles. Maar ook voor problemen op de weg: een ongeval, een stilstaand voertuig en dergelijke zaken. Het concept berust op de gemeenschap van gebruikers, die allemaal een incident kunnen signaleren.
Zonder handen
Nee, je mag je mobiele telefoon niet vasthouden of tegen je oor klemmen terwijl je rijdt. Dat is een overtreding van het verkeersreglement die je een fikse boete kan kosten - en nog veel meer, als je bij een ongeval betrokken raakt. Heeft je auto geen handsfree-systeem? De bekende 'parrots', apparaatjes met luidspreker en microfoon die je aan de zonneklep vastklemt, lossen het op. Zo hou je allebei je handen aan het stuur terwijl je belt, helemaal zoals de wet het wil. Nog een tip voor alle mobiele apparaten: laat ze nooit in de auto liggen. Waarom zou je dieven in de verleiding brengen?