Plusreview: BMW 2 Serie Active Tourer

Ruimte uit Beieren

Getty Images

De BMW 2 Active Tourer: anders dan andere BMW’s en toch heel herkenbaar dankzij de bekende dubbele grille.

BMW slaat nieuwe wegen in

De Beierse autofabrikant BMW slaat met de 2 Serie Active Tourer een compleet nieuwe weg in. Niet alleen is dit de eerste BMW met voorwielaandrijving, het is ook de eerste ruimtewagen van het merk. De drie belangrijkste waarden van het merk zijn overeind gehouden: sportief rijgedrag, een hoog ­veiligheidsniveau en luxueus comfort. Daar hangt wel een prijskaartje aan. Het model is leverbaar ­vanaf €29.224. Plus Magazine reed in de pittige 225iA (A staat voor automaat), die vanaf €42.282 te koop is. Kies je er nog wat leuke extra’s bij, dan staat de teller echter al snel op meer dan een halve ton.

Getty Images

Luxe in optima forma. De teller loopt wel flink op als je de extra opties aanvinkt.

Getty Images

De grote achterklep is (optioneel) te openen met een voetbeweging onder de achterbumper. Handig als je met volle handen staat.


BMW 225iA
• Motorinhoud 1998 cc
• Vermogen 231 pk
• Gemiddeld verbruik 1 op 17,2*
• Energielabel C
• CO2-uitstoot 135 g/km
• Afmetingen (lxbxh) 434 x 204 x 159 cm
• Gewicht 1405 kg
• Vanaf €42.282

De Pluslezer

Getty Images

Wim Noppen (57), ­calculator bij een bouwbedrijf in Rosmalen, rijdt zo’n 10.000 km per jaar in zijn Ford C-Max uit 2004. Hij gebruikt de auto vooral voor vakanties en om ermee (fiets achterop) naar mooie fietslocaties te rijden.  

Wims autotest in tien punten
Wim vindt auto’s leuk; het is geen echte passie, maar hij praat er wel graag over. Een auto is volgens hem een slechte investering, maar wel een noodzakelijke. En hij heeft dan toch graag een beetje luxe. Of de BMW in zijn plaatje past, vertelt hij in tien plus- en minpunten.

 +  Hoog rijcomfort, goede zit.
 +  Mooie stroomlijn.
 +  Degelijke afwerking.
 +  Goede wegligging.
 +  Stuurt heel prettig.
 +  Heel veel comfort- en veiligheidsopties.
 –  Bij het instappen stoot je snel je knie.
 –  De elektrische stoelverstelling is niet optimaal voor lange mensen.
 –  Het zicht rechts- en linksvoor wordt belemmerd door de raamstijlen.
 –  De koffer- en beenruimte achterin zijn niet echt riant.
 
 Het oordeel

“Ik ben een liefhebber van auto’s met een hoge instap, gewoon vanwege het overzicht. Deze testauto heeft dat. Jammer van die dikke ruitstijlen: ze beperken het zicht voorin. En het prijskaartje is erg stevig, maar past wel bij zo’n luxe auto.”

Het detail
“Ik heb tijdens vakanties weleens in een huurauto met automatische versnelling gereden, en nu dus in deze BMW. Wat een genot is dat, zeker bij zo’n fijne automaat als deze. Je voelt echt niet dat hij schakelt. Super.”

Getty Images

De 225iA is een automaat met maar liefst acht versnellingen, die hun werk heel soepel doen.

De professional

Getty Images
Michael Bleekemolen (65) was formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie over-dekte kartbanen. Iedere maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.

Michaels autotest in tien punten
 +  De Tourer is een nieuw BMW-ontwerp.
 +  Een zeer goede instap, voor en achter.
 +  De ruimte binnen is ruim voldoende.
 +  Een mooie, complete auto.
 +  De motor is krachtig en redelijk zuinig.
 +  De auto schakelt goed.
 +  Er zijn veel nuttige opties verkrijgbaar.
 +  De rij- en parkeerassistentie werkt perfect.
 +  De Tourer heeft waarschijnlijk een goede inruilwaarde.
 –  De prijs is best fors, vooral door de extra’s die erop zitten.

Het oordeel
“Leuk, een BMW testen: dat doe ik graag. Neemt niet weg dat ik toch objectief te werk ga. Het is meteen al even wennen (in positieve zin), want voor het eerst stap ik heel makkelijk een BMW in, dankzij de hoge instap. Van binnen is de auto echt ruim. Ik ben zelfs verbaasd. Hoge plafonds, voldoende ruimte voor lange passagiers en voor bagage – de Tourer heeft het allemaal. Het rijden is een genot. De auto heeft voorwielaandrijving, en daar ben ik geen voorstander van, maar je merkt het amper. De wegligging is uitstekend, evenals het vermogen. Het remmen en schakelen gaan perfect. Bijzonder aan de geteste uitvoering zijn alle accessoires. Het zijn er te veel om op te noemen, maar ze zijn stuk voor stuk plezierig en functioneel. Toch wil ik wel het navigatiesysteem met zijn vele mogelijkheden noemen. Plus de achterbanken die je elektrisch kunt bedienen. En het waarschuwingspiepje voor als je onverhoopt over de witte lijn rijdt. Werkt allemaal fantastisch, hoewel er wel een prijskaartje aan hangt. De Tourer steekt in zijn segment boven de concurrentie uit en ik verwacht dat het met de inruilwaarde ook wel goed komt. Een aanrader dus!”

De concurrentie

andere pittige ruimtewagens

Getty Images

Mercedes-Benz B250
• 5 cm langer dan de testauto
• 20 pk minder
• C-label, 141 g CO2/km, 1 op 16,4*
• Vanaf €38.595
Getty Images

Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI
• Zelfde lengte
• 81 pk minder
• B-label, 127 g CO2/km, 1 op 18,2*
• Vanaf €31.590
Getty Images

Citroën C4 Picasso e-THP 165
• 9 cm langer
• 66 pk minder
• B-label, 129 g CO2/km, 1 op 17,9*
• Vanaf €32.690

* Brandstofverbruik: fabrieksopgaven.

Uw auto goedkoop verzekeren? Vergelijk hier autoverzekeringen en sluit af>>

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine