Review: Jeep Renegade 1.4 MultiAir - Stoer, modern, klassiek

Getty Images

De Jeep Renegade is een grote, stoere wagen. Heel herkenbaar is de grille van de Jeep. Deze bestaat sinds jaar en dag uit zeven grote sleuven. Maar is het ook een comfortabel vervoermiddel? Een pluslezer en een professional geven een kritisch oordeel over deze testauto.

Spaghettiwestern

Een klassieker in hart en nieren: de Jeep Renegade. Zou je denken. De compacte Renegade is echter een totaal nieuw concept voor Jeep en vormt het startpunt van de Jeep-familie. Omdat het Amerikaanse merk voortaan onder de Fiat-vlag vaart, deelt Jeep techniek met de Italianen. Dat doet niks af aan het uiterlijk: dat is heel herkenbaar – onder andere door de 7-sleufs grille, typisch voor Jeep. Evenals de hoge instap en zit. De pittige motor van ons testmodel is redelijk zuinig. De vanafprijs is €22.290 (110 pk benzine). De 1.4 ­MultiAir (140 pk) is er vanaf €24.990. Met voorwielaandrijving. Een 4x4 is er vanaf €35.490.

Jeep Renegade 1.4 MultiAir

  • Motorinhoud: 1.368 cc
  • Vermogen: 140 pk
  • Gem. verbruik: 1 op 13,2*
  • Energielabel: C
  • CO2-uitstoot: 140 g/km
  • Afmetingen (lxbxh): 426 x 180 x 167 cm
  • Gewicht: 1395 kg
  • Prijs: €24.990

Getty Images

Aan de achterzijde vallen de achterlichten op, met het grote kruis. De grote klep geeft toegang tot een laadvloer zonder tildrempel.
Getty Images

Boven het multimediascherm op het dashboard zien we de verwijzing naar de introductie van de Jeep in de Tweede Wereldoorlog: ‘Since 1941.’

De concurrentie:

Andere stoere wagens

Getty Images

Opel Mokka 1.4 Turbo
  • 2 cm langer
  • Evenveel pk
  • C-label, 139 g CO2/km, 1 op 16,6*
  • Vanaf ca. €23.995

Getty Images

Renault Captur TCe 120
  • 14 cm korter
  • 20 pk minder
  • B-label, 125 g CO2/km, 1 op 18,5*
  • Vanaf ca. €22.390

Getty Images

Nissan Qashqai DIG-T 115
  • 12 cm langer
  • 25 pk minder
  • B-label, 129 g CO2/km, 1 op 17,9*
  • Vanaf ca. €23.750

De Pluslezer

Getty Images
Bob de Groot (53) is project-interimmanager in het onderwijs. Hij rijdt zo’n 30.000 kilometer per jaar in zijn Renault Scénic uit 2008. Het merendeel van die kilometers gaat op aan woon-werkverkeer en vakanties in het buitenland.

Bobs autotest in tien punten
Bob heeft niet iets speciaals met auto’s. Voor hem is een auto vooral een vervoermiddel dat hem en zijn gezin comfortabel van A naar B moet rijden. Hoe ver B ook is. Leuke snufjes kan hij waarderen, net zoals een hoge zit. Of de Jeep Renegade in het plaatje past, geeft hij aan in tien plus- en/of minpunten:

 +  Oogt groot en stoer.
 +  Grote, overzichtelijke buitenspiegels.
 +  Heel stil tijdens het rijden.
 +  Fijne, goed instelbare stoelen.
 +  Hoge instap en zit.
 +  Instappen en starten zonder sleutel (optie).
 –  Beperkte bagageruimte.
 –  Klein interieur, stoot knie aan middenconsole.
 –  Grote dode hoek rechtsachter.
 –  Stugge vering.
 
Het oordeel

“Het is een stoere bak, waarin je rustig gezien mag worden. Comfortabel en stil, een fijne reisauto. Een minpunt voor mij is de stugge vering. Ik zou zelf liever voor iets soepelere vering kiezen.”
Het detail
“Helemaal super vind ik het instappen en starten zonder naar de sleutel te hoeven zoeken. Dit soort comfort vind ik geweldig.”
Getty Images

Zonder sleutel instappen en starten: optie à €450 (inclusief ­elektrisch verstelbare, inklapbare en verwarmbare buiten­spiegels en een 230V stroomaansluiting).

De professional

Getty Images
Michael Bleekemolen (65) was Formule 1-coureur. Nu is hij onder andere eigenaar van drie overdekte kart­banen. Iedere maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.

Michaels autotest in tien punten
 +  Het is een onderscheidende, stoere auto.
 +  De luxe binnenin is prettig.
 +  De Renegade heeft een goede zit.
 +  Compact van buiten, voldoende ruimte van binnen, ook achterin.
 +  Door de hoogte heb je een goed overzicht over de weg.
 +  De wegligging is opmerkelijk goed voor een concept als dit.
 +  Deze Jeep heeft voldoende koppel (trekkracht).
 –  Weinig hulpmiddelen; ik heb liever wat meer accessoires.
 –  Wat zal de restwaarde na enkele jaren zijn?
 –  Ik mis bij dit model de 4-wielaandrijving. Het is toch een Jeep?

Het oordeel
“Bij een Jeep denk ik snel aan een groen voertuig uit de oorlog. Maar deze Jeep is wel iets heel anders. Weliswaar zijn er nog veel grappige uiterlijke kenmerken van de oude Jeep te vinden, zoals de typische klassieke Jeep-grille met de luchtsleuven, en in de achterlichten de ster die de jerrycan achterop sierde. Maar verder is deze Jeep een luxe, stoere auto die technisch aan alle eisen voldoet waaraan een ‘gewone’ moderne auto moet voldoen. Opmerkelijk is dat de auto weinig overhelt en toch voelt alsof hij een supersofte vering heeft. Een verkeersdrempel is heel makkelijk te nemen, je kunt daarbij bijna je beker koffie op het dashboard laten staan. De remmen geef ik als rapportcijfer een 7. De motor voelt heerlijk aan en heeft, mocht je dat nodig hebben, voldoende trekkracht en power. Ook op een zandweggetje doet hij z’n best, ook al is het geen echte Jeep meer. Ik vind het een leuke auto, uitermate geschikt voor mensen die zich ­willen onderscheiden.”

Lees meer online in de autorubriek op www.plusonline.nl/auto
Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine