Waarom Skoda haar jongste aanwinst Yeti heeft gedoopt, is een raadsel. Want waar de ‘Verschrikkelijke Sneeuwman’ (officieel Yeti genaamd) angst inboezemt, daar blijkt de Skoda Yeti een allemansvriend.
Allemansvriend
Het begint al met de prijs. De door Plus Magazine geteste versie is op één na het topmodel uit de serie: de Ambition. Deze kost €32.890.Maar vergeleken met de concurrentie blijkt de Yeti heel schappelijk geprijsd, gezien de pittige dieselmotor (140 pk, energielabel D), de permanente vierwielaandrijving en de flinke uitrusting: cruisecontrol, automatische airco, radio/cd-speler met aansluitpunt voor mp3-speler, handige vakken in de bagageruimte, praktische indelingsmogelijkheden in het interieur en alle denkbare veiligheid. Die concurrentie bestaat uit andere SUV-achtigen met gelijkwaardige motor (en energielabel D), niet per se met gelijkwaardige uitrusting.
Wellicht kan de spiksplinternieuwe Duster van prijsvechter Dacia de prijsconcurrentie aan. De Skoda Yeti is er vanaf €18.990.
Kijk voor meer informatie op www.skoda.nl.
|
Skoda Yeti 2.0 TDI 140 pk 4x4 Motorinhoud: 1968 cc Vermogen: 140 pk Gewicht: 1430 kilo |
| De PluslezerHetty Coenraad (50) is lerares beeldende vorming en styliste. Ze rijdt zo’n 15.000 kilometer per jaar in haar Seat Ibiza uit 2006. |
Wat er onder een motorkap gebeurt, interesseert Hetty niet zo. Ze kijkt beroepsmatig meer naar de vorm van een auto.
Maar ze houdt wel van stevig doorrijden. Hetty vat uiterlijk en pk’s van de Skoda Yeti samen in tien pluspunten (minpunten had ze niet):
- Goede stoelen en zitpositie.
- Pittige motor.
- Heerlijke instap.
- Praktische indeling kofferruimte.
- Ruim.
- Overzichtelijk dashboard.
- Veel zitcomfort achterin.
- 4x4 biedt solide wegligging.
- Fijne stuurbekrachtiging.
- Prima verbruik.
“Het is een mooie auto en zeer prettig in gebruik. Vooral de uitstraling is perfect, geen lompe bak zoals zo vaak bij dit soort auto’s. Deze staat leuk op de oprit.”
Het detail
“De bediening van de radio op het stuur is erg fijn. Een ander doordacht detail vind ik de bakjes, vakjes en netten in de bagageruimte die alles keurig op hun plaats houden.”
De concurrentie:
Andere compacte 4x4 SUV’s
| Ford Kuga 2.0 TDCi AWD 136 pk • Grootste in deze vergelijking. • Minder zuinig en ook minder snel. • Vanaf €37.560. |
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 140 pk 4Motion | |
| Dacia Duster dCi 105 pk |
| De professionalMichael Bleekemolen (60) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen. |
- Volkswagen is erg nauw betrokken bij Skoda, dus gegarandeerd een auto van een goede kwaliteit.
- Er is voldoende ruimte voor alle inzittenden.
- Het interieur is hoogwaardig qua uitstraling en materialen.
- Bagage meenemen in de Yeti is geen enkel probleem.
- Deze Skoda is veilig, dat blijkt wel uit de crashtesten.
- Het is van binnen een stille auto. Erg comfortabel.
- De Yeti heeft een erg stoer uiterlijk.
- De turbo begint pas laat met werken.
- Een hoog toerental is nodig om het vermogen te benutten.
- De vier wielen worden altijd aangedreven, er is geen keuzemogelijkheid tussen twee of vier wielen.
Het oordeel
“Vroeger kreeg ik altijd een onaangenaam gevoel bij de naam Skoda. Twijfel aan de kwaliteit en nog meer aan de modellen. Maar dat is al lang geleden. Ik heb meerdere modellen van Skoda mogen testen en over het algemeen scoorden ze altijd bovengemiddeld.
Ook de Yeti voldoet aan alle verwachtingen. Het is een prettige auto waar weinig op aan te merken valt. Interieur is goed, de wegligging is prima, het verbruik is redelijk en de bagageruimte is groot, zeker in vergelijking met de concurrenten. Minpuntjes zijn er natuurlijk altijd wel. Zo had bij deze Skoda het zogenaamde ‘turbogat’ wat kleiner mogen zijn. Oftewel: de tijd die nodig is als u het gas even loslaat en weer indrukt voordat de turbo gaat werken, had korter mogen zijn. Maar deze auto is toch een aanrader.”
Het detail
“Het is jammer dat deze Yeti altijd vierwielaandrijving heeft. Bij veel auto’s kunt u overschakelen naar aandrijving van slechts twee wielen. Het aandrijven van vier wielen kost meer energie. Meer energie kost meer brandstof en geeft minder vermogen.”